Godziny otwarcia

 

Szczegółowe

godziny

otwarcia

Więcej

 

 

 belka platforma

Biblioteka Publiczna m.st. Warszawy – Biblioteka Główna Województwa Mazowieckiego
brała udział w projekcie Regionalna Platforma Informacyjna – Kultura na Mazowszu

Biblioteka Publiczna m.st. Warszawy - Biblioteka Główna Województwa Mazowieckiego zaprasza na uroczyste, jubileuszowe spotkanie Przyjaciół Muzeum Książki Dziecięcej. Spotkanie odbędzie się we wtorek 21 czerwca o godz. 17.30 w gmachu im. St. Kierbedziów, ul. Koszykowa 26/28.

W programie:

  • ogłoszenie Listy Skarbów MKD 2015
  • wręczenie pamiątkowych dyplomów z różą
  • prezentacja nagrodzonych książek
  • spotkanie towarzyskie

 

Lista Skarbów MKD 2015

 

Nagroda główna: Adam Lang, Klucze, Wydawnictwo Literackie, Kraków

II nagroda: Joanna Rudniańska, Bajka o Wojnie, il. Piotr Fąfrowicz, Wydawnictwo Bajka, Warszawa

III nagroda: Anna Czerwińska-Rydel, Lustra Johanny: opowieść o Johannie Schopenhauer, il. Marta Ignerska, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa

nagroda Wydarzenie Artystyczne Roku: KERN. Wiersze dla dzieci, tekst Ludwik Jerzy Kern, il. Małgorzata Gurowska, Monika Hanulak, Marta Ignerska, Agnieszka Kucharska-Zajkowska, Anna Niemierko, Gosia Urbańska-Macias, Justyna Wróblewska, Wydawnictwo Wytwórnia, Warszawa

nagroda Wydarzenie Artystyczne Roku: Cuda wianki: polski folklor dla młodszych i starszych, tekst i il. Marianna Oklejak, Wydawnictwo Egmont Polska, Warszawa

 

Nagroda Jubileuszowa: Ewa Przybylska, Most nad Missisipi, Wydawnictwo Akapit Press, Łódź 2012

Nagroda Jubileuszowa: Bohdan Butenko, Krulewna [!] Śnieżka: miły zbiorek 4 (słownie czterech) nowych-nienowych, niezbyt umoralniających bajeczek: myśliwskiej, obuwniczej, wędrownickiej i domyślnej – niedomyślnej! Wydawnictwo Nasza Księgarnia, Warszawa 2008

Wyróżnienia

Marcin Brykczyński, 12 miesięcy, il. Ewa Poklewska-Koziełło, Wydawnictwo Literatura, Łódź

Iwona Chmielewska, W kieszonce, Wydawnictwo Media Rodzina, Poznań

Dorota Gellner, Sanatorium, il. Adam Pękalski, Wydawnictwo Bajka, Warszawa

Irena Landau, Ostatnie piętro, il. Joanna Rusinek, Wydawnictwo Literatura, Łódź

Barbara Lewandowska, Widzimisiek, il. Elżbieta Gaudasińska, Wydawnictwo Znakomite, Otwock

Paweł Pawlak, Ignatek szuka przyjaciela, Wydawnictwo Nasza Księgarnia, Warszawa

Maria Pawłowska, Jakub Szamałek, Kim jest ślimak Sam?, il. Katarzyna Bogucka, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa

Ewa Przybylska, Doba z Modliszką, Wydawnictwo Akapit Press, Łódź

Katarzyna Ryrych, Król, Wydawnictwo Literatura, Łódź

Piotr Sommer, Fruwajka, projekt graficzny Frycz i Wicha, Wrocławskie Wydawnictwo Warstwy, Wrocław

 

Tegoroczny Konkurs Literacko-Plastyczny zorganizowany przez Bibliotekę im. Haliny Rudnickiej (Oddział MKD) nosił tytuł „Warszawa za sto lat” i był wyjątkowy pod wieloma względami. Wzięła w nim udział rekordowa ilość uczestników. Na konkurs napłynęło 198 prac i tylko kilka trzeba było odrzucić ze względów formalnych. To już czwarta edycja Konkursu organizowanego przez BHR i początkowo adresowanego do mieszkańców Żoliborza. Zasięg ogólnopolski stał się faktem już w edycji trzeciej, ale tym razem prace dotarły do Biblioteki w Ogrodzie z naprawdę odległych rejonów. Okazało się, że Warszawa to temat, który porusza  wyobraźnię, emocje i myśli  dzieci. Wiele prac powstawało w szkołach. Widać było, że nad konkursowym przygotowaniem, rządzącym się swoimi prawami, czuwali nauczyciele. Były też jednak prace pojedynczych dzieci, które dowiedziały się o konkursie z Internetu i postanowiły spróbować swych sił. Szczególnie dużo zajęcia miało jury plastyczne. Panie Joanna Siedlaczek (graficzna, ilustratorka), pani Katarzyna Smogorzewska – Kowalska (plastyk, pracuje z dziećmi) oraz Dorota Lemańska (prowadzi zajęcia plastyczne w BHR) i Hanna Diduszko (czuwająca nad całością konkursu) przejrzały i oceniły prawie 160 prac, co trwało wiele godzin i przebiegało w kilku turach. Jury pracowało jednak z satysfakcją, ponieważ poziom prac był wysoki lub bardzo wysoki. Nieco mniej pracy miało jury literackie. Na konkurs napłynęło niemało, bo 40 tekstów, co bardzo ucieszyło polonistyczne serca jurorek: Ewy Grudy – przewodniczącej jury, Hanny Diduszko i Lidii Błaszczyk, która w ostatniej fazie oceny bardzo pomogła w ostatecznym podjęciu decyzji. Przygotowanie wystawy, z uwagi na mnogość obiektów, zajęło kuratorkom (Hannie Diduszko i Dorocie Lemańskiej) sporo czasu. Wykorzystano drabiny, mogące symbolizować nie tylko odbudowę i wciąż trwającą budowę stolicy, ale i wznoszenie się, wzrastanie, doskonalenie, dążenie wzwyż. Wykorzystano stare drewniane sztalugi, na których rozwieszono pakowy papier z naklejonymi nań obrazkami. Część z nich zawisła na rozpiętych pomiędzy kolumnami konopnych sznurkach. Chodziło o zderzenie prostoty tradycyjnych materiałów z futurystyczną, a czasem baśniową wizją przyszłości miasta. We wtorkowe popołudnie, 24. maja do auli Gmachu im. St. Kierbedziów przybyło wyjątkowo liczne grono zainteresowanych: dzieci nagrodzone, wyróżnione oraz te, których prace plastyczne zostały zakwalifikowane na wystawę, rodzice, nauczyciele, czasem – dziadkowie i rodzeństwo laureatów. Przyjechali uczestnicy z Łodzi, Białegostoku, ze Świercz a nawet z… Chocenia (województwo kujawsko-pomorskie). Laureaci i wszyscy wyróżnieni otrzymali  dyplomy, nagrody (książki i gry planszowe) i różne większe i mniejsze upominki. Aktorka – pani Anna Komorowska (od lat współpracująca z Biblioteką w Ogrodzie) pięknie przeczytała kilka nagrodzonych i wyróżnionych tekstów, wśród których znalazł się jeden utwór poetycki, kilka opowiadań i jeden wywiad. Wizja Warszawy, co dotyczyło również zróżnicowanych pod względem doboru technik prac plastycznych, była raczej optymistyczna, choć nie zabrakło również ostrzeżeń i ciemniejszych barw.  

Zaskakującym dla wielu akcentem był występ młodej artystki, studentki Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, pani Aleksandry Sapok (gitara klasyczna), która zaprezentowała zebranym utwory współczesne, rzadko wykonywane na gitarze przed tak młodą publicznością. Organizatorzy doszli jednak do wniosku, że warto dzieciom przedstawiać wartościowe, nowatorskie utwory, by zachować spójność z tematem konkursu, w którym chodziło o wizję przyszłości. Dzieci wyglądały na zaskoczone, ale słuchały. Niektórzy tatusiowie bawili się komórkami… Dzieci nie mają uprzedzeń. Z dorosłymi bywa rozmaicie. Wyrażono również uznanie dla pracy kilku nauczycielek, których uczniowie osiągają znakomity poziom. Niekiedy było to widoczne nie po raz pierwszy. Przy okazji uroczystego Finału jego uczestnicy oglądali nowe przestrzenie zasłużonej dla stolicy Biblioteki, robili sobie zdjęcia na tle zielonej ściany, zaglądali do Muzeum Książki Dziecięcej. Ponieważ uroczystość trwała dość długo (organizatorzy nie zdecydowali się na skracanie autorom ich własnych tekstów), publiczność przemieszczała się swobodnie pomiędzy aulą (gdzie rozdawano dyplomy i – co ważniejsze – nagrody i upominki) a holem, gdzie rozstawiono wystawę plastyczną i skromny poczęstunek. Było miło, serdecznie i uroczyście.

Hanna Diduszko

 Wyniki konkursu  „Warszawa za sto lat” zorganizowanego przez Bibliotekę im. Haliny Rudnickiej – Oddział Muzeum Książki Dziecięcej (Biblioteka m.st. Warszawy - Biblioteka Główna Województwa Mazowieckiego). Organizatorzy serdecznie dziękują portalowi „Qlturka.pl – dziecko i kultura” oraz wortalowi „Ryms” za umieszczenie informacji o konkursie na swoich stronach. Szczególnie serdeczne podziękowania kierujemy pod adresem nauczycieli, którzy w wielu przypadkach czuwali nad przygotowaniem prac. Wszystkich zainteresowanych zapraszamy na Uroczysty Finał, który odbędzie się 24.05 (we wtorek), o godzinie 17.30. w Gmachu Kierbedziów (zabytkowa część Biblioteki Publicznej m.st. Warszawy), ul. Koszykowa 26/28. Nagrodzone teksty literackie przeczyta aktorka Anna Maria Komorowska. Wystąpi również Aleksandra Sapok (gitara klasyczna), studentka Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

Część literacka:


Jury w składzie:
– Ewa Gruda (polonistka, krytyk literatury dziecięcej, kierownik Muzeum Książki Dziecięcej, przewodnicząca jury literackiego),
– Hanna Diduszko (polonistka, krytyk literatury dziecięcej, kierowniczka Biblioteki im. H. Rudnickiej, organizatorka konkursu)
– oraz (konsultacje)   Lidia Błaszczyk (polonistka, krytyk literatury dziecięcej, pracownik Muzeum Książki Dziecięcej) postanowiło przyznać:


W trzeciej kategorii wiekowej (13 – 15 lat)

1.    Miejsce dla Weroniki Kopacz z Warszawy (godło „Eko-balerina”) za pracę „Warszawa – serce nowego świata”. Jury doceniło jej dojrzałość, ważne przesłanie, bogaty język i dyscyplinę formalną.
2.    Miejsce dla Pauliny Jakubiak z Warszawy (godło „Konwalia majowa”) za pracę  „Świat za sto lat”, odznaczającą się pełną uroku wizją przyszłości przedstawioną z lekkością, bogatym, ładnym językiem.
3.    Miejsce dla Mikołaja Czyżowskiego z Warszawy (godło „Czyżyk”) za pracę „Błąd systemu”. Jury doceniło walory formalne opowiadania, a także temat spotkania różnych pokoleń i nadziei, jaką dają książki.

Wyróżnienie
-   Dla Agaty Nowotnik z Warszawy (godło „Nastoletnia humanistka”) za pracę „Ciągły w niej krzyk, ciągła wrzawa” , którą doceniono za udane formalnie wykorzystanie stylu dziennikarskiego oraz tchnącą miłością do Warszawy optymistyczną wizję przyszłości.

W drugiej kategorii wiekowej (10 -12 lat)


1.    Miejsce dla Jędrzeja Książka z Łodzi (godło „Pan Astronom”) za pracę „Moja Warszawa”. Jury doceniło fakt, że młody autor z wdziękiem uporał się z trudną sztuką wersyfikacji, tworząc wizję miasta, w której poszczególne obrazki są jednocześnie pytaniami o przyszłość; autor potrafi tworzyć świeże metafory; jury ma nadzieję, że w przyszłości będzie chciał rozwijać swój poetycki talent.
2.    Miejsce dla Izabeli Kwaterczak z Warszawy (godło „Niebieskooka Diablica”) za pracę „Majowy spacer”, odznaczającą się dobrą kompozycją i ładnym, dość bogatym językiem; doceniono również próbę włączenia obrazu Warszawy za sto lat w świat emocji bohaterki-narratorki. 2. Miejsce ex aequo dla Igi Wilczyńskiej z Bydgoszczy (godło „Prażek”) za pracę „Przygoda w Warszawie”. Jury spodobała się próba zbudowania ciekawej fabuły i pełna uroku, trochę Korczakowska z ducha, wizja przyszłości zaprezentowana ładnym, bogatym językiem.
3.    Miejsce dla Zuzanny Korytkowskiej z Warszawy (godło „Powiew wiosny”) za pracę „Koszmar senny”, odznaczającą się  oryginalnością ujęcia tematu i dyscypliną formalną; pesymistyczna – tym razem – wizja przyszłości służy tu przestrodze…
Wyróżnienia
•    „Dla Karoliny Kwiatkowskiej z Chocenia w województwie kujawsko-pomorskim, powiat włocławski (godło „Stokrotka”) za pracę „To tylko sen” za oryginalność wyobraźni i plastyczność opisu Warszawy przyszłości, jawiącej się autorce jako miasto tropikalne.
•    Dla Julii Mikiel z Zielonki w województwie mazowieckim (godło „Norka”) za pracę „Miasto w chmurach”, będącą zgrabnym, napisanym poprawnym językiem opowiadaniem z wplecionym obrazem Warszawy  przyszłości, widzianej oczyma wróżki.
•    Dla Dobrosławy Podlaskiej z Chocenia w województwie kujawsko-pomorskim, powiat włocławski (godło „Pusia”) za pracę „Warszawa za sto lat”. Jury zwróciło uwagę na zręczne zastosowanie pytań, świadczące o ciekawości świata, wyobraźnię i przesłanie pracy, świadczące o rozumieniu roli tradycji.

 


Część plastyczna
Jury w składzie:
– Joanna Sedlaczek (artysta-plastyk, ilustratorka książek dla dzieci, przewodnicząca jury plastycznego, żoliborzanka)
–  Katarzyna Smogorzewska-Kowalska (artysta-plastyk, pracuje z dziećmi, żoliborzanka)
–  Hanna Diduszko (polonistka, pedagog, kierowniczka Biblioteki im. H. Rudnickiej)
–  Dorota Lemańska (pracownik Biblioteki im. H. Rudnickiej, pedagog, prowadzi zajęcia plastyczne z dziećmi, żoliborzanka)


    W pierwszej kategorii wiekowej (7 – 9 lat)
1.  Miejsce dla Wiktorii Krzeczewskiej z Warszawy (godło „Oliwka”) za pracę „Uratowałam Warszawę”. Jury doceniło dobrą kompozycję pracy emanującej energią, radością, przy jednoczesnym ładnym i konsekwentnym użyciu koloru w przedstawianiu zwycięskiej wizji Warszawy symbolizowanej przez postać Syrenki.
2. Miejsce dla Urszuli Sikorskiej z Warszawy (godło „Ewolucja”) za pracę „Warszawa miasto tęczy”  ładną kolorystycznie, przyjemną dla oka a jednocześnie ukazującą pełną optymizmu wizję miasta. 2. Miejsce ex aequo  dla Julii Sekuły z Warszawy (godło „Warszawska Syrenka”)za pracę „Warszawscy wężoludzie i życie w chmurach” za oryginalność, mocny kolor, bajkowość, świadczącą o nieposkromionej wyobraźni.
3. Miejsce dla Jakuba Bodycha z Wiskitek (godło „Fotel”) za pracę „Nalot Ufo” . Jury doceniło swobodę kreski, wyobraźnię w tworzeniu pojazdów Ufo o ciekawych kształtach i dobrą kompozycję pracy.
Wyróżnienie przyznano Janowi Janickiemu z Warszawy (godło „Pędząca rakieta”) za pracę „Nowe rondo”, wyróżniającą się klarownością kompozycji.
Jury postanowiło zakwalifikować na wystawę prace Adama Barygi, Julii Gajewicz, Jakuba Gmurka, Piotra Kępki, Macieja Koczary, Aleksandry Kot, Karoliny Kruszewskiej, Aleksandra Morusia, Oli Leonczyk, Oliwii Romańczuk, Antoniny Sobieckiej, Marty Sosnowskiej, Mai Szymańskiej, Marcela Trzcińskiego, Jakuba Zaczka, Inez Zarzyckiej.

    W drugiej kategorii wiekowej (10 – 12 lat)
1.   Miejsce dla Antoniego Jastrzębskiego ze Świercz, województwo mazowieckie, powiat pułtuski (godło „Miś Puszkin”) za pracę „Warsaw – updated version 2116”. Jury doceniło dobrą kompozycję pracy, bogatą, pełną radości kolorystykę, bogactwo szczegółów, wyobraźnię w tworzeniu kształtów i precyzję wykonania. 1. Miejsce ex aequo dla Magdaleny Jopich z Białegostoku (godło „Bez godła”) za pracę „Warszawa za sto lat”, odznaczającą się oryginalnym ujęciem tematu, konsekwencją w zastosowaniu pastelowej, delikatnej kolorystyki i dobrą kompozycją całości.
2.   Miejsce dla Adrianny Jagielskiej z Białegostoku (godło „Brak”) za pracę „Warszawa za sto lat”. Jury zauważyło w pracy dążenie do wyrażenia harmonii żywiołów, a zatem bardzo ciekawe, intelektualne ujęcie tematu, staranne wykonanie i dobrą kompozycję. 2. Miejsce ex aequo dla Hanny Pyrko z Warszawy (godło „Irys”) za pracę „Moja Warszawa”, której zaletą, zdaniem jury, jest zastosowanie ciekawych form, świadczących o dużej wyobraźni, przemyślane połączenie rozmaitych technik, dobra kompozycja i staranność wykonania.
3.   Miejsce dla Julii Wasilewskiej z Białegostoku (godło „Bez godła”) za pracę „Warszawa za sto lat”. Jury doceniło oryginalność ujęcia tematu, dającą pole do rożnych interpretacji, konsekwentnie zastosowaną kolorystykę, staranne, precyzyjne wykonanie.


Wyróżnienia przyznano:
-   Dionemy Chura-Modzelewskiemu z Warszawy (godło „007”) za pracę „Domy przyszłości” za umiejętne, ciekawe zastosowanie rozmaitych faktur (użycie różnych materiałów), wagę szczegółów, dokładność i staranność wykonania
-   Ignacemu Dudziukowi z Warszawy (godło „Pisak”) za pracę „Szalone centrum” za przemyślane wykorzystanie różnych, ekologicznych materiałów, wyrazistość przekazu, odwołanie się do symboliki warszawskiej, staranność i precyzję wykonania.
-   Zuzannie Kuchcie z Warszawy (godło „Piesek”) za pracę „Widok z mojego okna” za oryginalność przyjętego punktu widzenia, dynamizm wizji, dobre, staranne wykonanie i przemyślaną kompozycję.
-   Natalii Woźniak z Warszawy (godło „Koło (0)”) za pracę „Odlotowa Warszawa” za pełną uroku i werwy, dowcipną wizję przyszłości miasta, przy jednoczesnej przemyślanej kompozycji, zastosowaniu ciekawych form i bogatej kolorystyki.
-   Stefanowi Zambrowskiemu z Warszawy (godło „brak godła”) za pracę „Eko Warszawa” za ciekawe zastosowanie ekologicznych materiałów, prostotę a zarazem dynamikę przedstawienia miasta w przyszłości.
Jury postanowiło zakwalifikować na wystawę prace Heleny Dziedzic, Huberta Gosa, Leny Grążki, Noemi Grześkowiak, Łukasza Kosióra, Oli Koziary, Marcela Ławrynowicza, Miłosza Mrozowskiego, Wojciecha Nowackiego, Oli Peczyk, Zuzanny Sobiszewskiej, Magdy Wierzchuckiej, Aksiniyi Yanovych i Jacka Zielińskiego,

    W trzeciej kategorii wiekowej (13 – 15 lat)
1.   Miejsce dla Wiktora Sobieckiego z Łomianek (godło „Joker”) za pracę „Bez tytułu” za zwracającą uwagę biegłość techniczną, dobrą, przemyślaną kompozycję, służącą przeciwstawieniu dwóch wizji – nostalgicznego wspomnienia i ostrzeżenia ekologicznego.
2.   Miejsce dla Kuby Koźmina z Radziejowic (godło „Bez godła”) za pracę „Czasoprzestrzeń Warszawy”. Jury doceniło konsekwentne zastosowanie kolorystyki (widać celowe zawężenie gamy kolorów), liczne pomysły techniczne a także nieco ironiczne, a jednocześnie zagadkowe przymrużenie oka w potraktowaniu tematu.
3.   Miejsce dla Moniki Góralskiej z Warszawy (godło „008”) za pracę „Ogród na dachu” za ciekawą, bardzo oryginalną wizję miasta, w której ważna jest olbrzymia ilość szczegółów, wplecenie w obraz tajemniczej postaci o charakterze metafizycznym i symbolikę kolorów. 3. Miejsce ex aequo dla Adama Gryciuka z Warszawy (godło „004”) za pracę „Nowoczesne wieżowce” za prostotę przekazu, konsekwencję w zastosowaniu ciepłych kolorów, żywiołowość i zamaszystość, przy jednoczesnym zachowaniu dyscypliny kompozycyjnej.


Wyróżnienia przyznano:
-   Oldze Krzyżowskiej z Warszawy (godło „002”) za pracę „Kolorowa Warszawa” za przemyślaną kolorystykę, dobrą kompozycję i żywiołowość.
-   Sandrze Musiał z Łochowa (godło „Armagedon”) za pracę „Armagedon” za przemyślaną kompozycję, konsekwentne zastosowanie kolorystyki i oryginalność wizji przyszłości.
-   Anicie Trelce z Warszawy (godło „005”) za pracę „Wiszący most” za dobrą kompozycję i dyscyplinę formalną.
Jury postanowiło zakwalifikować na wystawę prace Daniela Głowackiego i Weroniki Posselt.

W czwartej kategorii wiekowej (16 – 19 lat)
1. Miejsce dla Patryka Motyla z Warszawy (godło „Niespodzianka”) za pracę „Ufo nad osiedlem szklanych domów”. Jury doceniło przemyślaną kompozycję i ciekawy, oryginalny dobór „przyszłościowych”  materiałów.
2. Miejsce dla Maksymiliana Kurka z Warszawy (godło „Mak”) za pracę „Ekologiczne domy” , zwracającą uwagę znakomitą kompozycją i pięknem kolorystyki.

Wyróżnienie przyznano Pawłowi Angielczykowi z Warszawy (godło „Paw”) za pracę „Sen o Warszawie”, odznaczającą się tajemniczością, zagadkowością i bajkowym ujęciem tematu.

Jury postanowiło zakwalifikować na wystawę prace Dominiki Jacewicz, Patryka Motyla, Michała Krzysztonia, Anity Siporskiej i Arkadiusza Zakolskiego.

Spotkanie ze Stanisławem Tekielim odbędzie się w Bibliotece im. Haliny Rudnickiej, we wtorek, 10.05., o godzinie 17.30. Autor opowie o drugiej części swojej książki „Burdubasta albo skapcaniały osioł czyli łacina dla snobów” a także o swoim najnowszym kryminale "Porucznik Stawropulos i tajemnica Lewity".

Warszawa za sto lat - zapraszamy do udziału w konkursie literacko-plastycznym dla dzieci i młodzieży (7-19 lat). Konkurs obejmuje przede wszystkim prace literackie i prace plastyczne z użyciem technik tradycyjnych (płaskie/nieprzestrzenne), ale mogą to być również prace o charakterze kolażu fotograficzno-plastycznego, powstałe z zastosowaniem technik komputerowych. Wszystkie prace muszą być opatrzone tytułem, który będzie wyraźnie i przekonująco odpowiadać tytułowi konkursu.

Prace należy dostarczać pocztą na adres Biblioteki im. Haliny Rudnickiej, ul. Sułkowskiego 26 do dnia 8.04. (do godz. 19.00).

Regulamin konkursu dostępny jest w załączeniu.

Załączniki:
PlikOpisRozmiar
Pobierz plik (KonkursWawaza100lat.pdf)KonkursWawaza100lat.pdf 155 kB

Muzeum Książki Dziecięcej Biblioteki Publicznej m.st. Warszawy - Biblioteki Głównej Województwa Mazowieckiego, Międzynarodowy Dom Sztuki dla Dzieci BIBIANA oraz  Instytut Słowacki w Warszawie zapraszają do oglądania wystawy ILUSTRATORSKI OLIMP - najwyższe nagrody w historii Biennale Ilustracji Bratysława.

Z sympatii do ludzi

 

  Książki powstają z różnych powodów. Wspomnieniowe książki-kolaże, jak lubi je nazywać ich autorka, Aldona Gawecka, powstają nie tylko z chęci utrwalenia wspomnień, ale także z sympatii do ludzi.

 Na spotkaniu z Aldoną Dragan - Gawecką, mieszkanką Żoliborza (i Paryżanką), urodzoną w Wilnie, a przez wiele lat związaną też z Zamościem, była mowa nie tylko o książkach, ale i o osobie, która je napisała. W Bibliotece im. Haliny Rudnickiej (ul. Sułkowskiego 26) zgromadziło się we wtorkowe popołudnie (24. 11.) liczne grono osób, które z wielką sympatią wypowiadały się o autorce książek-kolaży. Była okazja, by zebrani powspominali również wspólne, ale zainicjowane przez panią Aldonę, dla wielu po prostu „Aldonkę”, społeczne przedsięwzięcia (wśród nich trwający kilka lat projekt „Wysłuchiwanie zwierzeń”).  Bohaterka wieczoru krótko zaprezentowała ostatnie książki, w których powstaniu i współtworzeniu miała swój (jak zawsze bardzo znaczący) udział: „Myślenie według Tischnera” i „Nasze mamy”. Na stole ułożono też sześć książek własnych i siedem pozycji, które inicjowała i współtworzyła Aldona Gawecka – wszystkie powstały w ciągu ostatnich sześciu lat, wszystkie znajdują się w księgozbiorze BHR. To imponujący dorobek. Nie powstałby bez pracy i rzadkiej umiejętności bezkonfliktowej współpracy z ludźmi, bez determinacji w pokonywaniu rozmaitych przeszkód organizacyjnych (i innych). W odpowiedzi na jedno z pytań Aldona Gawecka wyznała, że nie pociąga jej fikcja i że nie umiałaby sobie z nią poradzić, ponieważ nie ma specjalnej wyobraźni, ale za to ma świetną pamięć. Dlatego lubi dzielić się wspomnieniami. Pisanie książek jest dla niej wielką przyjemnością. Pani Anna Milewska przepięknie przeczytała fragmenty książki „Gdy myślę Paryż…”, której współautorką i pomysłodawczynią była Aldona Gawecka oraz fragment jej ostatniej, zupełnie nowej książki autobiograficznej – „Mój Zamość. Migawki wspomnień”. Była okazja, by usłyszeć o drodze zawodowej i życiowej, jaką odbyła główna osoba wieczoru od geologii, poprzez bibliotekarstwo aż do pisania wspomnień i podejmowania inicjatyw społecznych. Na pytania zadawane przez prowadzącą spotkanie (i piszącą te słowa)  Hannę Diduszko pani Aldona odpowiadała z humorem, ale i z ogromną skromnością. Zebrani zgodzili się z obserwacją prowadzącej, że zarówno w książkach, jak i w życiu pani Aldona nigdy nie ocenia ludzi, jest niebywale tolerancyjna, dba o relacje z przyjaciółmi i znajomymi. Takie cechy osobowości owocują serdecznością, jaka ją otacza, co było odczuwalne również tego wieczoru. Książki pani Aldony powstają z potrzeby serca. Emanuje z nich sympatia do ludzi i czułość, z jaką odnosi się do miejsc. Czyta się je z przyjemnością, tak, jak się słucha  opowieści sympatycznej, pełnej ciepła osoby.

Spotkanie miało formę bardzo swobodną. Był to trochę wywiad, ale bardziej – rozmowa, w której wzięli udział niemal wszyscy zebrani (około 30 osób). Znalazł się czas na spontaniczne odczytanie szczególnie ciekawych fragmentów tekstów „Aldonki”, a także na poczęstunek, którym bohaterka spotkania oraz gospodarze podjęli gości Biblioteki im. H. Rudnickiej. Pod koniec wieczoru – jak zwykle – podzielono się informacjami o planowanych w niedalekiej przyszłości żoliborskich nowinkach kulturalnych.

Hanna Diduszko

Dane kolekcji nie zostały skonfigurowane

 

Szanowni Czytelnicy!

Uprzejmie informujemy, że Muzeum Książki Dziecięcej jest czynne w nowej siedzibie w Bibliotece na Koszykowej.

Czytelnia MKD jest otwarta w następujących godzinach:

poniedziałki, środy i piątki od 13.00 do 19.00 oraz we wtorki, czwartki i soboty od 9.00 do 15.00.

 

Jeśli chcieliby Państwo skorzystać z naszych zbiorów w innych godzinach otwarcia Biblioteki, książki zamówione do godz. 18.30 w poniedziałek, środę i piątek lub do 14.30 w pozostałe dni tygodnia (oprócz niedzieli) możemy przekazać do wskazanej przez Państwa czytelni.

Informacja ta nie dotyczy zbiorów do 1918 roku oraz niektórych, szczególnie cennych książek, które udostępniamy wyłącznie na miejscu.

5802 1Biblioteka Publiczna m.st. Warszawy - Biblioteka Główna Województwa Mazowieckiego zaprasza na wystawę poświęconą ilustratorskiej twórczości Bożeny Truchanowskiej. Wernisaż wystawy odbędzie się w poniedziałek 12 października o godzinie 18.00 na drugim piętrze nowych czytelni Biblioteki. Wystawa powstała dzięki finansowemu wsparciu przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego w ramach cyklu Mistrzowie Ilustracji, towarzyszącemu kolejnym edycjom Poznańskich Spotkań Targowych - Ksiązka dla Dzieci i Młodzieży. W marcu 2015 r. podczas inauguracji XIV edycji targów Bożena Truchanowska została w Poznaniu uhonorowana Statuetką Pegazika.

 

Nad fortepianem2Wystawa 35 maja i później... Bohdan Butenko pinxit, zorganizowana w MKD z okazji jubileuszu osiemdziesięciolecia artysty, wciąż cieszy się powodzeniem w kraju i za granicą. Tym razem zawędrowała do Bratysławy, gdzie towarzyszy 25. Biennale Ilustracji BIB'2015 – wielkiej międzynarodowej imprezie konkursowej i wystawienniczej promującej piękną ilustrację.

W tegorocznym, jubileuszowym Biennale bierze udział wiele polskich ilustratorek: Monika Grubizna, Ewa Poklewska-Koziełło, Aleksandra Kucharska-Cybuch, Anna Ładecka, Jagoda Mioduszewska, Grażyna Rigall, Marianna Sztyma i Agnieszka Żelewska. Przypomniano też laureatów nagród z ostatnich 50 lat. Są wśród nich artyści polscy: Maria Ekier, Krystyna Lipka-Sztarbałło, Iwona Chmielewska, Elżbieta i Marian Murawscy, Andrzej Strumiłło i Stasys Eidrigevičius.

Wystawa Bohdana Butenki, jako impreza towarzysząca 25. Biennale, jest prezentowana w galerii Instytutu Polskiego w Bratysławie. Podczas wernisażu (a właściwie dwóch, bo uczestnicy międzynarodowego kongresu dotarli do Instytutu znacznie później i uroczystość miała swoją drugą odsłonę) zostały pokazane także oryginały prac Bohdana Butenki oraz licząca 100 slajdów prezentacja multimedialna, w której zostały zamieszczone ilustracje z książek z kolekcji MKD. Część slajdów wykonał Irek Frączek na potrzeby wystawy 35 maja i później, zaś pozostałe, w tym roku – Marcin Sobalski. Obu Kolegom należą się wielkie podziękowania i wyrazy uznania. Prezentacja cieszyła się ogromnym powodzeniem wśród dzieci obecnych na uroczystości, podobnie jak kukiełki i jawajki według projektu Bohdana Butenki, wypożyczone z Teatru Lalka w Warszawie dzięki uprzejmości dyrektor Joanny Rogackiej. Warto też z radością odnotować, że na okładce katalogu wystawy oraz na okładce folderu z wrześniowym programem imprez Instytutu Polskiego pojawiło się już nowe logo Biblioteki. Witaj, młoda Syrenko!

W wernisażu uczastniczyło wiele osób zasłużonych dla Biennale Ilustracji Bratysława. Byli wśród nich: Zuzanna Jarošová – komisarz generalny BIB, Irina Bokova – dyrektor generalny UNESCO,

dr Dušan Roll – współzałożyciel Biennale i Peter Čačko – zasłużony wydawca (m.in. dyrektor oficyny Mladé letá), krytyk literacki, tłumacz literatury dla dzieci, prezes Słowackiej Sekcji IBBY. Podczas otwarcia uroczystości głos zabrał Peter Tvrdoň – dyrektor Międzynarodowego Domu Sztuki dla Dziecka BIBIANA (organizatora BIB), którego gościliśmy w Bibliotece na Koszykowej podczas otwarcia wystawy prac nagrodzonych na jednym z wcześniejszych Biennale. Wystawy ilustracji nagrodzonych na BIB Muzeum organizuje regularnie, co dwa lata, dzięki współpracy z Instytutem Słowackim w Warszawie. Najbliższa wystawa, prezentująca tegoroczne nagrody, będzie miała miejsce w lutym 2016 roku. Już dzisiaj zapraszamy!

Wernisaż 35 maja i później... Bohdan Butenko pinxit miał miejsce w sobotę piątego września o godz. 16.00 w Instytucie Polskim w Bratysławie, zaś następnego dnia, w Galerii Narodowej, odbyły się warsztaty literacko-teatralne inspirowane książką Cyryl, gdzie jesteś? Wiktora Woroszylskiego, w opracowaniu graficznym Bohdana Butenki. Książka została przed laty przetłumaczona na język słowacki, można było zatem zaprezentować słuchaczom polskie i słowackie brzmienie tekstu. Po znakomitych warsztatach teatralnych odbyły się warsztaty plastyczne, które poprowadził sam Mistrz. W rolę tłumacza wcielił się Martin Múranica. Martin jest grafikiem, pracuje w Instytucie Polskim i to dzięki niemu wystawa 35 maja i później została tak pięknie pokazana w galerii Instytutu. Znakomitym pomysłem okazało się zwłaszcza zawieszenie bannerów z komiksami Bohdana Butenki w oknach galerii, wychodzących na jedną z głównych ulic Bratysławy. To był prawdziwy strzał w dziesiątkę – przez cały czas (wystawa jeszcze trwa) pod oknami Instytutu gromadzą się wielbiciele twórczości tego wielkiego polskiego artysty, współtwórcy polskiej szkoły ilustracji.

BW

 

kafel por

 

logo legimi

Empik Go White CMYK

 

ibuk libra logotyp

 

logo biblio kolorowe

Kontakt

Biblioteka Publiczna m. st. Warszawy
Biblioteka Główna Województwa Mazowieckiego
ul. Koszykowa 26/28
00-950 Warszawa, skr. poczt. 365
Logo Jak Dojade.pl Jak dojadę?
Wskazówki dojazdu dostępne w serwisie jakdojade.pl
Informacje: tel. 22 628 31 38
info@koszykowa.pl