Godziny otwarcia

 

Szczegółowe

godziny

otwarcia

Więcej

 

 

 belka platforma

Biblioteka Publiczna m.st. Warszawy – Biblioteka Główna Województwa Mazowieckiego
brała udział w projekcie Regionalna Platforma Informacyjna – Kultura na Mazowszu

nagroda warszawyZapraszamy do obejrzenia ekspozycji pt. "Nominacje do Nagrody Literackiej m.st. Warszawy 2017". Ekspozycja zawiera 12 książek nominowanych w czterech kategoriach konkursowych, takich jak Proza, Poezja, Literatura Dziecięca – tekst i ilustracje, Edycja Warszawska.

Kategorię „Proza” otwiera edytowana przez Wydawnictwo W.A.B. „Inna od siebie” Brygidy Helbig, zbeletryzowana opowieść o życiu modernistycznej pisarki Marii Komornickiej. Autorka stara się rozwikłać powikłane życie swojej bohaterki oraz jej kontrowersyjną jak na tamte czasy postawę obyczajową, z wyzwaniami seksualnymi na czele.

To samo wydawnictwo wypuściło na rynek obszerne dzieło zatytułowane „Galicyanie” Stanisława Aleksandra Nowaka, reportersko-literacką wędrówkę po ponad stuletnich dziejach galicyjskiej wioski i kilku pokoleniach jej mieszkańców. Nie jest to zwykła wioska, bo jej położenie na szlaku zarówno między wschodem a zachodem, jak również południem a północą, sprawiło, że stała się terenem ciągłych przemarszów wojsk różnych armii, co wywarło piętno na jej dziejach oraz nieustannie determinowało życie mieszkańców.

Z kolei „Bieżeństwo 1915. Zapomniani uchodźcy” Anety Prymaki-Oniszk (Wydawnictwo Czarne) odtwarza okres lata 1915 roku, kiedy wycofujące się przed Niemcami wojska i władze rosyjskie opuszczają ziemie Królestwa Polskiego, a za nimi ciągną miliony uciekinierów przerażonych rozpowszechnianymi przez carską propagandę wizjami niemieckiego barbarzyństwa („Niemiec będzie babom cycki obcinał”). Książka wydobywa z zapomnienia przejmujące fakty o których milczały i ciągle milczą podręczniki historii,

W kategorii „Poezja” napotykamy na edytowany przez Wydawnictwo Literackie tom 44 wierszy Jerzego Kronholda noszący tytuł „Skok w dal”. Jest to rozrachunek z życiem 70-latka, poety współtworzącego Nową Falę. Poezja tego zbioru operuje czułością, ironią oraz groteskowym humorem będącym formą antidotum na uczucie bezradności wobec odejścia bliskiej osoby oraz w ogóle ustosunkowania się do tego, co nieuniknione.

Wydany przez Bibliotekę Toposu „Raptularz” Adriana Sinkowskiego to zbiór skomponowanych w poemat wierszy o mikroświecie jakim jest dom rodzinny, nasycony cechami uniwersalnymi i osiągający wymiar makroświata. Klasycyzująca budowa stroficzna utworów harmonijnie idzie w parze z awangardowością, w której opisywane przedmioty nabierają nowych, wyniesionych z codzienności, znaczeń i odniesień.

Podmiot liryczny tomiku „Ściszone nagle życie” (Wydawnictwo Znak) Dariusza Suski również obraca się w kręgu własnego mikroświata, tym razem poprzez przetwarzanie doznań i emocji zaklętych w odczarowywanych po latach przeżyciach z okresów dzieciństwa i młodości. To wyprawa w przeszłość, docieranie do dawnych, ale wciąż żywych, fascynacji, zaskoczeń, wtajemniczeń, a także udręk.

W kategorii „Literatura dziecięca – tekst i ilustracje” napotykamy książeczkę „Ala ma kota. A Ali?” Jolanty Nowaczyk z rysunkami Darii Sola. Pozycja ta, edytowana przez Wydawnictwo Dwie Siostry, zawiera, jak głosi podtytuł, „Zdanka pierwsza klasa” w różnych językach. Jest to międzynarodowa podróż po różnych kulturach, kluczem do której jest pierwsze zdanie z tradycyjnego podręcznika w danym kraju zestawiane z innymi, pochodzącymi z różnych języków. Polskę reprezentuje rzecz jasna „Ala ma kota”, potem przychodzi kolej na Szwecję i tekst „Tata wiosłuje, mama jest kochana” (Far ror, mor ar rar). Następnie poznajemy „Zdanka pierwsza klasa” po duńsku, angielsku, rosyjsku, francusku, hiszpańsku, macedońsku, grecku, turecku, japońsku, tanzańsku i w wielu innych językach.

„Bajka o tym, jak błędny rycerz nie uratował królewny, a smok przeszedł na wegetarianizm" (Wydawnictwo Papilon) Łukasza Olszackiego (tekst) oraz Joli Richter-Magnuszewskiej (Ilustracje) jest pełną humoru opowieścią zrywającą z konwencją w jakiej w klasycznych baśniach przedstawiano rycerzy, królewny i smoki. Jednym z bohaterów jest wredny Chochlik Drukarski, wprowadzony dla celów dydaktycznych, bo pozwalający autorowi na zaprezentowanie małym czytelnikom podstawowych elementów procesu powstawania książki.

Z kolei „Klątwa dziewiątych urodzin” Marcina Szczygielskiego z rysunkami Magdy Wosik (Wydawnictwo Bajka) jest opowieścią o dziewczynce, która do dnia swoich, tytułowych, dziewiątych urodzin musi odnaleźć pewną niezwykłą cegłę, przywiezioną do powojennej, zrujnowanej Warszawy ze Szczecina. Podążając jej śladem bohaterka napotyka na postaci ze stołecznych legend, w tym Złotą Kaczkę, Syrenę, Warsa i Sawę, które odarte z baśniowej aury zachowują się niezwykle współcześnie, a nawet aż nadto przyziemnie.

„Dorożkarstwo warszawskie w XIX wieku” Łukasza Lubryczyńskiego i Karoliny Wandy Gańko (Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego) to jedna z pozycji jakie stanęły w szranki w kategorii „Edycja Warszawska”. Barwna, pełna plastycznego wyrazu historia warszawskich dorożek idzie w parze z dziejami miasta, przemianami architektonicznymi, infrastrukturowymi i społecznymi. Część opisową ilustrują reprodukcje dawnych obrazów, fotografii, map oraz dokumentów.

„Warszawskie sezony teatralne 1944-1949” Tomasza Mościckiego, wypuszczone na rynek przez Fundację Historia i Kultura, wypełniają lukę w najnowszej historii teatru polskiego, a konkretnie stołecznego. Obraz scen i scenek tamtego okresu, wykwitających wśród warszawskich ruin, to przede wszystkim determinacja ludzi, aktorów, reżyserów i animatorów życia kulturalnego, jak również ich osobiste dramaty, szczególnie w kontekście rozliczeń za okupacyjną przeszłość oraz niełatwych wyborów wyznaczanych przez nową, jakże trudną rzeczywistość społeczno-polityczną Polski tuż powojennej, jeszcze nie „ludowej”, ale już bierutowskiej, ze wszystkimi wynikającymi z tego konsekwencjami.

„Sanator. Kariera Stefana Starzyńskiego” (Wydawnictwo W.A.B.) Grzegorza Piątka to nie tyle monografia, ile opowieść o życiu przedwojennego prezydenta Warszawy oraz czasach w jakich dążył do tego „by Warszawa była wielka”. Autor skupia się na dotarciu do prawdy o człowieku, który we Wrześniu 1939 roku stał się symbolem bohaterskiego oporu stolicy; szczególnie interesują go mechanizmy, które sprawiły, że despotyczny i raczej nielubiany, bo narzucony samorządowi przez władze prezydent komisaryczny, stał się jedną z najbardziej heroicznych postaci wojennej Warszawy.

Dzieje Nagrody m.st. Warszawy sięgają drugiej połowy lat dwudziestych. W 1926 roku przyznano ja po raz pierwszy, a laureatem został autor trzytomowych „Pamiętników” Władysław Mickiewicz, 88-letni syn autora „Pana Tadeusza”. Wśród kolejnych twórców uhonorowanych przed wojną byli miedzy innymi Pola Gojawiczyńska i Leopold Staff. Po wieloletniej przerwie Nagrodę pod jej pierwotną nazwą przywrócono dopiero w roku 2008.

Do tegorocznej rywalizacji literackiej zgłoszono ponad 400 pozycji, z czego jurorzy, pracujący pod przewodnictwem Janusza Drzewuckiego, wybrali dwanaście. Wyłonieni przez nich zwycięzcy, po jednym z czterech kategorii, otrzymają po 20 tys. zł. każdy. Najwyżej premiowane, bo wynoszące aż 100 tys. zł., wyróżnienie przypadnie Twórcy Warszawskiemu czyli autorowi w sposób szczególny związanemu ze stolicą. W poprzednich latach tytuł ten przypadł m.in. Markowi Nowakowskiemu, Januszowi Głowackiemu, Januszowi Tazbirowi, Eustachemu Rylskiemu. W tym roku kolejnego Warszawskiego Twórcę oraz laureatów w poszczególnych kategoriach poznamy 27 kwietnia.

Wystawę można oglądać w Czytelni im. Faustyna Czerwijowskiego na parterze Biblioteki.

Serdecznie zapraszamy!

 

 

BW

 

kafel por

 

logo legimi

Empik Go White CMYK

 

ibuk libra logotyp

 

logo biblio kolorowe

Kontakt

Biblioteka Publiczna m. st. Warszawy
Biblioteka Główna Województwa Mazowieckiego
ul. Koszykowa 26/28
00-950 Warszawa, skr. poczt. 365
Logo Jak Dojade.pl Jak dojadę?
Wskazówki dojazdu dostępne w serwisie jakdojade.pl
Informacje: tel. 22 628 31 38
info@koszykowa.pl