Godziny otwarcia

 

pn., śr., pt.: 13:00 - 19:00


wt., czw.: 9:00 - 15:00


sob.-nd.: nieczynne

 

Biblioteka Publiczna m.st. Warszawy - Biblioteka Główna Województwa Mazowieckiego we współpracy z Katedrą Studiów Azjatyckich Uniwersytetu SWPS

w ramach cyklu czwartkowych spotkań o Azji Wschodniej  "Azjatyckie dylematy" zapraszają na spotkanie dyskusyjne: 

 

Chińska inicjatywa nowego Szlaku Jedwabnego i Pasa: znaczenie gospodarcze i strategiczne  

 

 

Problemy przedstawi:

Pan Radca Yao Dongye – Ambasada Chin w Warszawie

Moderator: prof. dr hab. Krzysztof Gawlikowski – Uniwersytet SWPS

 

27 września 2018 r. (czwartek), godz. 18.15-20.00

Sala konferencyjna, gmach im. St. Kierbedziów 

Biblioteka Publiczna m.st. Warszawy, ul. Koszykowa 26/28

Debatę poprzedzi o godz. 18.00 otwarcie wystawy fotograficznej (w holu) Chińskie przemiany w ostatnich 40 latach.

Debata jest na żywo transmitowana w Internecie na stronie Biblioteki. 


 

Jesienią 2013 roku Prezydent Xi Jinping wystąpił z zarysem największego w dziejach projektu inwestycyjnego, znanego obecnie jako  Belt and Road Initiative – BRI (nazwę kilkakroć modyfikowano) Ma to być nowa wersja starego Szlaku Jedwabnego łączącego Chiny z Europą. W 2013 r. powołano w Pekinie Grupę Kierowniczą dla Rozwoju tej inicjatywy z udziałem ważnych polityków.

Pierwotnie nacisk kładziono na rozwój szlaków kolejowych, w czym Chiny miały ogromne osiągnięcia, i na infrastrukturę portów morskich dla statków płynących z Chin do Europy. Stopniowo poszerzano te plany o rozmaite inne przedsięwzięcia związane z komunikacją i transportem w skali kontynentalnej i międzykontynentalnej. Do planów włączono nawet Afrykę. Zgodzono się także na budowę rozmaitych odcinkowych szlaków na tej wielkiej drodze, co okazało się wygodniejsze do negocjacji i technicznej realizacji.

Dla rozwoju Chin w okresie reform stworzono w tym kraju ogromny potencjał budowlany i technologiczny, które po zbudowaniu gigantycznej sieci autostrad, szybkich kolei, portów i lotnisk mają duże rezerwy mocy produkcyjnych i słabiej już teraz wykorzystywany potencjał. Ponadto Chiny są gigantycznym eksporterem i „bankierem świata”, a taka inicjatywa niewątpliwie będzie służyć rozwojowi handlu międzynarodowego i stwarza możliwości korzystnego lokowania kapitału.

Chiny są obecnie głównym w świecie promotorem globalizacji, gdyż Stany Zjednoczone, które pierwotnie ją forsowały, wraz ze słabnięciem obecnie z tego się wycofują prowadząc politykę coraz bardziej protekcjonistyczną. Chiny  przez swoją inicjatywę nadają nowy impet globalizacji i starają się oferować krajom do niej włączającym się rozmaite korzyści rozwojowe. Niewątpliwie inicjatywa ta buduje zarazem gospodarczą sieć wpływów w świecie, do pewnego stopnia konkurencyjną wobec amerykańskiej opartej na potencjale militarnym i wpływach politycznych. Ponadto w świecie coraz mniej stabilnym, z coraz większą liczbą napięć i konfliktów krajowych oraz międzynarodowych, rozwój gospodarczy i nowe perspektywy życiowe dla milionów ludzi oraz dziesiątków krajów powinny umacniać stabilizację i przyspieszać skok cywilizacyjny krajom biedniejszym utrwalając pokojową współpracę międzynarodową będącą priorytetem polityki chińskiej. Doświadczenie Chin pokazuje, jak ważną rolę odgrywa w rozwoju nowoczesna infrastruktura komunikacyjna i transportowa.

Tak rysuje się ta chińska inicjatywa obserwatorowi z Europy.  Radca Yao Dongye z ambasady ChRL w Warszawie, przedstawi jej chińską wizję i dotychczasowe praktyczne doświadczenia. Debatę będziemy prowadzić w języku polskim.

Z okazji tej debaty Ambasada Chin przygotowała wystawę fotograficzną ilustrującą chińskie przemiany w ostatnich 40 latach będące owocem polityki reform i otwarcia kraju na świat zainicjowanej w końcu 1978 roku.

Prof. dr hab. Krzysztof Gawlikowski

Kierownik Katedry Studiów Azjatyckich

Uniwersytet SWPS