Biblioteka Publiczna m.st. Warszawy -
Biblioteka Główna Województwa Mazowieckiego
we współpracy z
Zakładem Studiów Azjatyckich Uniwersytetu SWPS
i Oddziałem Warszawskim TPP-Ch
zapraszają na spotkanie dyskusyjne on-line:
Chińska edukacja patriotyczna.
Obserwacje i wnioski na przykładzie trzech prowincji
23 maja 2024, godz. 18.00-20.00
Zagadnienie przedstawi
Joanna Nawrotkiewicz
Moderator:
Ambasador Krzysztof Szumski
Prelekcja odbywa się na stronie Biblioteki www.koszykowa.pl
Pytania można wcześniej zgłaszać do moderatora na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
W trakcie debaty można przesyłać pytania na YouTube
Spotkanie będzie również dostępne w Archiwum na kanale YouTube Biblioteki (https://www.youtube.com/playlist?list=PLDZalUEvk-GNaiDClmiFp8fI2x0utg50F)
Zapraszamy także na stronę Zakładu Studiów Azjatyckich, gdzie są dostępne różne materiały i nasze publikacje, jak też na stronę Biblioteki, gdzie znajdą Państwo informacje także o innych debatach na tematy międzynarodowe Biblioteki wraz z archiwum: http://www.koszykowa.pl/dla-czytelnikow/home/debaty-miedzynarodowe
Po upływie ponad dwóch dekad od wprowadzenia kampania edukacji patriotycznej wciąż znacznie przyczynia się do utrzymania stabilności reżimu Komunistycznej Partii Chin (KPCh) w Chińskiej Republice Ludowej (ChRL). Podstawę tego nauczania stanowi narracja „stulecia narodowego upokorzenia” akcentująca sentymenty antyzachodnie i podkreślająca rolę KPCh w budowie nowych Chin i ich światowej potęgi.
Wychowanie patriotyczne daje wymierne efekty – kampania wskrzeszająca powszechny nacjonalizm jest przez zachodnich badaczy uważana za duży sukces ChRL. Młode pokolenie Chińczyków bywa określane mianem „pokolenia N” ze względu na swój wyróżniający się nacjonalizm, mający być najsilniejszym od wielu lat. Ta asertywna postawa jest łatwo zauważalna chociażby w przestrzeni cyfrowej, gdzie zachowania postrzegane jako niepatriotyczne spotykają się z natychmiastową krytyką ze strony internautów.
Mimo konkretnych wytycznych władz centralnych edukacja patriotyczna może różnić się w interpretacji i wdrożeniu na poziomie lokalnym. Celem wykładu jest zatem analiza podobieństw i punktów rozbieżnych ideologicznego wychowania w prowincjach Guangdong, Jiangxi i Heilongjiang. Przedmiotem prelekcji będą przede wszystkim „bazy edukacji patriotycznej”, miejsca pamięci wyróżnione ze względu na swoje istotne znaczenie dla narracji ChRL.
Problematyka zostanie omówiona na podstawie badań finansowanych ze środków budżetowych na naukę w latach 2020-2024 jako projekt badawczy w ramach programu „Diamentowy Grant” nr 0041/DIA/2020/49.
Joanna Nawrotkiewicz - absolwentka sinologii i prawa w ramach Kolegium MISH UW. Jako laureatka programu Diamentowy Grant prowadzi badania nad pamięcią, nacjonalizmem i edukacją patriotyczną w Chińskiej Republice Ludowej. Naukowo związana z Ośrodkiem Spraw Azjatyckich Uniwersytetu Łódzkiego. Stypendystka Fundacji Rowny-Paderewski, DAAD oraz Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. W przeszłości współpracowała z m.in. China Observers in Central and Eastern Europe, MapInfluenCE, a także z the National Bureau of Asian Research.
Zapraszamy do obejrzenia nagrania: