Biblioteka Publiczna m.st. Warszawy – Biblioteka Główna Województwa Mazowieckiego
brała udział w projekcie Regionalna Platforma Informacyjna – Kultura na Mazowszu
Projekt Przebudowa Biblioteki Głównej Województwa Mazowieckiego w Warszawie. Etap II został sfinansowany przez Unię Europejską, ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, oraz przez Województwo Mazowieckie (w ramach wkładu własnego).
Panorama prezentuje najpełniejszy i najbardziej szczegółowy obraz stolicy końca XIX wieku. Wykonał ją znany warszawski fotograf Konrad Brandel (1838-1920), uczeń i współpracownik Karola Beyera, właściciel zakładu fotograficznego na Nowym Świecie 57. Jeden z pierwszych polskich fotoreporterów, robił zarówno zdjęcia portretowe, jak i fotografie miejscowości i aktualnych wydarzeń. O świcie dnia 26 sierpnia 1873 r. Konrad Brandel korzystając z rusztowania remontowanej wieży Zamku Królewskiego, wykonał serię 10 zdjęć panoramicznych.
W zbiorach Działu Sztuki, Rzemiosł Artystycznych i Kartografii Biblioteki Publicznej m. st. Warszawy zachowały się odbitki siedmiu fotografii Panoramy Warszawy Konrada Brandla. Pierwsze zdjęcie przedstawia zabudowania po obu stronach Krakowskiego Przedmieścia z kościołem św. Anny, tzw. żelaznym domkiem i narożnym domem u początku Nowego Zjazdu oraz z widocznymi w oddali kościołami św. Krzyża i ewangelickim. Zdjęcie drugie ukazuje ul. Senatorską do Placu Teatralnego z gmachem Teatru Wielkiego po jednej i ratuszem po drugiej stronie. Dalej widać korpus kościoła Wszystkich Świętych i dachy kościoła św. Antoniego, jak również zabudowę Grzybowa i Woli. Kolejne zdjęcie to tereny na zachód od Placu Zamkowego z ulicami Podwale i Miodową, Plac Bankowy, wieża straży ogniowej w koszarach Mirowskich i kościół św. Karola Boromeusza na ul. Chłodnej oraz ul. Leszno i wieża ogniowa na Nalewkach. Czwarte z kolei zdjęcie ukazuje Plac Krasińskich ze stojącą przy nim cerkwią, jak również ulice: Miodową, Podwale i Piwną, z Powązkami w oddali. Kolejne zdjęcie obejmuje część Starego Miasta z katedrą, kościołem jezuitów i rynkiem Nowego Miasta, następnieluźną zabudowę Żoliborza i Marymontu oraz Cytadelę nad Wisłą. Na przedostatnim, szóstym zdjęciu, widać prezbiterialną część katedry, placyk Kanonia oraz tereny koszar nad Wisłą. Za nią rozróżnić można fort Śliwickiego, drogę do Jabłonny i zwartą zieleń Parku Praskiego. Ostatnie zdjęcie panoramy obejmuje dalszą część koszar widzianą sponad dachów Zamku, fragment Wisły między mostem kolejowym w budowie, a mostem Kierbedzia i Nową Pragą.
Uzupełnieniem zbioru Biblioteki Publicznej m. st. Warszawy, jest pierwsze zdjęcie Panoramy Brandla, będące własnością Działu Ikonografii Muzeum Historycznego m. st. Warszawy. Zdjęcie to przedstawia dachy i zwieńczenie wieży Władysławowskiej Zamku na pierwszym planie, Nowy Zjazd, most Kierbedzia i Pragę w oddali. Kolejne dwie fotografie z widokiem Nowego Zjazdu i Powiśla w oryginalnym formacie zaginęły.
Biblioteka Publiczna m.st. Warszawy – Biblioteka Główna Województwa Mazowieckiego zakończyła realizację projektu Katalog wydawnictw muzycznych XIX – XX w. znajdujących się w zbiorach Biblioteki Publicznej m.st. Warszawy współfinansowanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Projekt opiera się na opracowaniu druków muzycznych, przede wszystkim nut wydanych w XIX wieku, w tym cimelia, oraz wydawnictwa z pierwszej połowy 20 wieku, znajdujące się w zbiorach Działu Sztuki, Rzemiosł Artystycznych i Kartografii Biblioteki. Skatalogowano całość w liczbie 6.000 nut, z imponujących zasobów w ilości 26.500 jednostek, które zostały zgromadzone do tej pory. Opracowane zbiory są cały czas skanowane i udostępniane czytelnikom w ramach platformy Mazowieckiej Biblioteki Cyfrowej.
Wybrana do projektu część zbiorów, w tym wydawnictwa pochodzące z pierwszej połowy stulecia, należą do najciekawszych i unikatowych zabytków polskiego i obcego drukarstwa muzycznego. Są one obecnie trzecią co do wielkości kolekcją tego typu muzykaliów w kraju po Bibliotece Jagiellońskiej i Bibliotece Narodowej, a wraz ze zbiorami Warszawskiego Konserwatorium Muzycznego (obecnie Uniwersytetu Muzycznego) stanowią jedyną zachowaną pozostałość dawnych warszawskich kolekcji druków muzycznych.
Druki muzyczne, ulotne z racji swojego przeznaczenia, wydawane były przeważnie w małych nakładach. Traktowane czysto użytkowo, rzadko były przechowywane „dla potomności”, dlatego tak niewiele starych nut się zachowało. W zbiorach Biblioteki Publicznej m. st. Warszawy znajdują się 134 pozycje opublikowane w latach 1801-1850, z których 80 to egzemplarze zachowane tylko w tej Bibliotece. Z kolei wybrane wydawnictwa z pierwszej połowy 20 wieku, a szczególnie z okresu międzywojennego, to bardzo poszukiwane przez czytelników nuty piosenek autorstwa m. in. Władysława Szpilmana, Henryka Warsa, Szymona Kataszka czy Jerzego Petersburskiego.
Realizując projekt Biblioteka Publiczna m.st. Warszawy – Biblioteka Główna Województwa Mazowieckiego postanowiła stopniowo udostępniać nuty czytelnikom. Część zbiorów została zdigitalizowana i jest dostępna z dowolnego miejsca, w dowolnym czasie w Mazowieckiej Bibliotece Cyfrowej (mbc.cyfrowemazowsze.pl). Większość druków udostępniana jest bez żadnych ograniczeń. Te, co do których są wątpliwości – czy znajdują się w domenie publicznej (publikowane mogą być materiały, których autor zmarł nie wcześniej niż 70 lat temu) są dostępne dla czytelników korzystających z komputerów znajdujących się na terenie Biblioteki.
Digitalizacja materiałów miała również na celu ochronę fizycznego egzemplarza, tak aby uchronić druki przed stopniowym niszczeniem.
Projekt Katalog wydawnictw muzycznych XIX - XX w. znajdujących się w zbiorach Biblioteki Publicznej m.st. Warszawy został zrealizowany w terminie 01.05.2015 do 31.12.2015 r., ze środków finansowych na działalność upowszechniającą naukę Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Dostęp do publikacji w Mazowieckiej Bibliotece Cyfrowej:
Nasz Brygadjer : marsz wojskowy : na fortepian
Szarotka = Kwiat alpejski : ulubiona kompozycya salonowa na fortepian : op. 31
Świr, świr, świr za kominem : mazur
Afisz teatralny z 1794 r. zapowiadał wystawienie opery Piękność z uczciwością Rzecz Rzadka w Teatrze Narodowym w Warszawie. Bogusławski, obecnie znany głównie jako dyrektor teatru oraz pisarz (Krakowiacy i górale) i tłumacz (m.in. Piękność z uczciwością Rzecz Rzadka), był przez współczesnych ceniony jako aktor. Był też – o czym się nie pamięta - śpiewakiem operowym (basem). W piątek 17 stycznia 1794 r. śpiewał partię zakochanego pasterza, jednego z głównych bohaterów opery. Jak sam wspominał, odniósł duży sukces.
Kompozytor opery, Hiszpan Ignazio Vincenzo Taddeo Francisco Martin y Soler (1754-1806), zwany Martini, w latach 1786-1787 współpracował z autorem licznych librett Lorenzem da Ponte (1749-1838). Operę Una cosa rara, ossia bellezza ed onestà stworzyli w ciągu 30 dni. Autor libretta tak pisał o sukcesie opery: „Kobiety, które niczego więcej nie pragnęły, jak tylko ujrzeć Rarytas [Una cosa rara] i ubierać się jak Rarytas, uważały naprawdę tak Martiniego, jak i mnie za dwa rarytasy” [Da Ponte Lorenzo, Pamiętniki, tł. Jerzy Popiel, wyd. 2, Kraków 1987]. W 1786 r. da Ponte napisał libretta aż do sześciu oper, m.in. do Wesela Figara Mozarta. Wystawienie Una cosa rara w wiedeńskim Burgtheater 17 listopada 1786 r. było wielkim sukcesem, a jeden z motywów muzycznych opery Martiniego wykorzystał Mozart w ostatnim akcie opery Don Giovanni.
O pisaniu librett do opery Martiniego, a także do oper Mozarta, opowiedział da Ponte w swoich pamiętnikach, których polskie tłumaczenie znajduje się w Bibliotece.
Oryginał afisza przechowywany jest w Dziale Starych Druków i Rękopisów, a skan można obejrzeć w Mazowieckiej Bibliotece Cyfrowej:
http://mbc.cyfrowemazowsze.pl/dlibra/docmetadata?id=12949
Skarby - afisz teatralny 1794
2016-05-05_08-58-43_-_IMG_1752.jpg
http://www.koszykowa.pl/images/aktualnosci/skarby/afisz_1794/2016-05-05_08-58-43_-_IMG_1752.jpg
2016-05-05_08-59-17_-_IMG_1754.jpg
http://www.koszykowa.pl/images/aktualnosci/skarby/afisz_1794/2016-05-05_08-59-17_-_IMG_1754.jpg
2016-05-05_09-00-25_-_IMG_1756.jpg
http://www.koszykowa.pl/images/aktualnosci/skarby/afisz_1794/2016-05-05_09-00-25_-_IMG_1756.jpg
2016-05-05_09-01-08_-_IMG_1759.jpg
http://www.koszykowa.pl/images/aktualnosci/skarby/afisz_1794/2016-05-05_09-01-08_-_IMG_1759.jpg
2016-05-05_08-57-27_-_IMG_1751.jpg
http://www.koszykowa.pl/images/aktualnosci/skarby/afisz_1794/2016-05-05_08-57-27_-_IMG_1751.jpg
Panorama prezentuje najpełniejszy i najbardziej szczegółowy obraz stolicy końca XIX wieku. Wykonał ją znany warszawski fotograf Konrad Brandel (1838-1920), uczeń i współpracownik Karola Beyera, właściciel zakładu fotograficznego na Nowym Świecie 57. Jeden z pierwszych polskich fotoreporterów, robił zarówno zdjęcia portretowe, jak i fotografie miejscowości i aktualnych wydarzeń. O świcie dnia 26 sierpnia 1873 r. Konrad Brandel korzystając z rusztowania remontowanej wieży Zamku Królewskiego, wykonał serię 10 zdjęć panoramicznych.
W zbiorach Działu Sztuki, Rzemiosł Artystycznych i Kartografii Biblioteki Publicznej m. st. Warszawy zachowały się odbitki siedmiu fotografii Panoramy Warszawy Konrada Brandla. Pierwsze zdjęcie przedstawia zabudowania po obu stronach Krakowskiego Przedmieścia z kościołem św. Anny, tzw. żelaznym domkiem i narożnym domem u początku Nowego Zjazdu oraz z widocznymi w oddali kościołami św. Krzyża i ewangelickim.
Zdjęcie drugie ukazuje ul. Senatorską do Placu Teatralnego z gmachem Teatru Wielkiego po jednej i ratuszem po drugiej stronie. Dalej widać korpus kościoła Wszystkich Świętych i dachy kościoła św. Antoniego, jak również zabudowę Grzybowa i Woli. Kolejne zdjęcie to tereny na zachód od Placu Zamkowego z ulicami Podwale i Miodową, Plac Bankowy, wieża straży ogniowej w koszarach Mirowskich i kościół św. Karola Boromeusza na ul. Chłodnej oraz ul. Leszno i wieża ogniowa na Nalewkach. Czwarte z kolei zdjęcie ukazuje Plac Krasińskich ze stojącą przy nim cerkwią, jak również ulice: Miodową, Podwale i Piwną, z Powązkami w oddali. Kolejne zdjęcie obejmuje część Starego Miasta z katedrą, kościołem jezuitów i rynkiem Nowego Miasta, następnie luźną zabudowę Żoliborza i Marymontu oraz Cytadelę nad Wisłą. Na przedostatnim, szóstym zdjęciu, widać prezbiterialną część katedry, placyk Kanonia oraz tereny koszar nad Wisłą. Za nią rozróżnić można fort Śliwickiego, drogę do Jabłonny i zwartą zieleń Parku Praskiego. Ostatnie zdjęcie panoramy obejmuje dalszą część koszar widzianą sponad dachów Zamku, fragment Wisły między mostem kolejowym w budowie, a mostem Kierbedzia i Nową Pragą.
Uzupełnieniem zbioru Biblioteki Publicznej m. st. Warszawy, jest pierwsze zdjęcie Panoramy Brandla, będące własnością Działu Ikonografii Muzeum Historycznego m. st. Warszawy. Zdjęcie to przedstawia dachy i zwieńczenie wieży Władysławowskiej Zamku na pierwszym planie, Nowy Zjazd, most Kierbedzia i Pragę w oddali. Kolejne dwie fotografie z widokiem Nowego Zjazdu i Powiśla w oryginalnym formacie zaginęły.
Drzeworyt z panoramą Warszawy ukazał się po raz pierwzy ukazał się w świątecznym (548) numerze tygodnika „Kłosy”. Arkusz o wymiarach 280,5x30 cm., sporządzony w drzeworytni czasopisma, według rysunku Adolfa Kozarskiego, składa się z sześciu części, wyciętych na oddzielnych blokach i odbitych na arkuszach papieru, sklejonych następnie w jedną całość. Wzdłuż ryciny, u góry i u dołu, biegnie napis: PANORAMA WARSZAWY ZE SZCZYTU WIEŻY ZAMKOWEJ. Podstawą wykonania rysunku, było 10 zdjęć warszawskiego fotografa Konrada Brandla, wykonanych w sierpniu 1873 r. z najwyższej kondygnacji rusztowania remontowanej wieży Zamku Królewskiego.
W zbiorach Działu Sztuki, Rzemiosł Artystycznych i Kartografii Biblioteki Publicznej m. st. Warszawy zachowały się odbitki siedmiu fotografii, które posłużyły do wykonania rysunku i drzeworytu Panoramy Warszawy.
To rzadkie i cenne wydawnictwo zobaczyć można w Infomatorium przy Czytelni im. F. Czerwijowskiego.
Skarby - Mickiewicz
2014-12-29_15-15_-_img_0006.jpg
http://www.koszykowa.pl/images/aktualnosci/skarby/Mickiewicz/2014-12-29_15-15_-_img_0006.jpg
2014-12-29_15-15_-_img_0007.jpg
http://www.koszykowa.pl/images/aktualnosci/skarby/Mickiewicz/2014-12-29_15-15_-_img_0007.jpg
2014-12-29_15-15_-_img_0008.jpg
http://www.koszykowa.pl/images/aktualnosci/skarby/Mickiewicz/2014-12-29_15-15_-_img_0008.jpg
2014-12-29_15-15_-_img_0009.jpg
http://www.koszykowa.pl/images/aktualnosci/skarby/Mickiewicz/2014-12-29_15-15_-_img_0009.jpg
Dzieło Izabeli Czartoryskiej „Myśli różne o sposobie zakładania ogrodów” wydano po raz pierwszy w 1805 roku we Wrocławiu, w oficynie znanego wydawcy Wilhelma Bogumiła Korna ( 2 wyd. 1808 r.). Tytuł książki przybliża nam jego treść, należy jednak zwrócić uwagę na ścisłe powiązanie wywodów autorki z korespondującymi z nimi ilustracjami, o uznanej wartości artystycznej. Autorem 28 akwafort i sztychowanej karty tytułowej jest nadworny malarz i rytownik, sprowadzony przez Czartoryskich do Puław z Wiednia w 1804 roku - Jan Zachariasz Frey (1769-1829).
Egzemparz z 1805 r., będący w posiadaniu Biblioteki na Koszykowej od 1939 r., zawdzięczamy darowiźnie córki znanego warszawskiego architekta Stefana Szyllera, pani Zofii Marconi.
Jest to jedna z pierwszych polskich książek ilustrowanych rozpoczynających przegląd wydawnictw XIX-sto wiecznych, reprezentujących nową epokę sentymentalno-romantyczną. Swobodny i naturalny styl parków angielskich, w przeciwieństwie do regularnych i zgeometryzowanych ogrodów dworskich oświeceniowej Europy – symbolizował głębsze przemiany kulturowe aniżeli jedynie modę lansowaną przez kręgi arystokratyczne.
Ale prezentowane dzieło, dodajmy, że w artystycznej oprawie z zielonego aksamitu, ze złoconym superexlibrisem, nieporównywalną z zachowanymi egzemplarzami w innych bibliotekach – jest nie tylko „piękną książką ilustrowaną”. Stanowi rodzaj traktatu teoretycznego, którego założenia teoretyczne wynikały z praktycznych doświadczeń księżnej Izabeli przy urządzaniu swojej romantycznej rezydencji w Puławach.
Wielką zasługą Izabeli Czartoryskiej było przystosowanie do potrzeb rodzimych, polskich - teorii i praktyki angielskiego ogrodnictwa ozdobnego XVIII wieku. Przekazała wiele nowatorskich zaleceń w sprawie ogrodzeń ukrytych lub naturalnych, harmonijnie łączących planowany ogród z otaczającym krajobrazem. Sformułowała wskazówki na temat formowania klombów i skupin drzew i roślin w zależności od pory kwitnienia, prowadzenia dróg, kontrastowania zestawień elementów ogrodowych oraz budowli i monumentów. Swój traktat zaopatrzyła w aneks zawierający obszerny katalog drzew i roślin z nazwami botanicznymi w języku łacińskim i polskim, wraz z ich charakterystyką.
Jego przesłanie i wytyczne przetrwały próbę czasu i dlatego „Myśli różne o sposobie zakładaniu ogrodów” są po dzień dzisiejszy cytowane w książkach o tematyce ogrodniczej i botanicznej, np. u tak znanych autorów jak: Gerard Ciołek, Longin Majdecki czy Janusz Bogdanowski, wykorzystujących również ilustracje z dzieła księżnej Czartoryskiej dla lepszego zobrazowania swoich wywodów.
Z pozycji można skorzystać w Czytelni Sztuki, Rzemiosł Artystycznych i Kartografii, zgodnie z regulaminem udostępniania Cimeliów
Spotkanie z oryginałem 2 - Ogrody
2016-01-28_11-37-50_-_IMG_1503.jpg
2016-01-28_11-38-52_-_IMG_1505.jpg
2016-01-28_11-39-37_-_IMG_1509.jpg
2016-01-28_11-40-15_-_IMG_1511.jpg
2016-01-28_11-40-31_-_IMG_1512.jpg
2016-01-28_11-41-17_-_IMG_1516.jpg
2016-01-28_11-34-51_-_IMG_1498.jpg
o_sposobie_zakadania_ogrodow_Strona_000a.jpg
o_sposobie_zakadania_ogrodow_Strona_02.jpg
o_sposobie_zakadania_ogrodow_Strona_04.jpg
o_sposobie_zakadania_ogrodow_Strona_17.jpg
o_sposobie_zakadania_ogrodow_Strona_19.jpg
Die tragische Geschichte von Hamlet, Prinzen von Daenemark – William Shakespeare to niemieckojęzyczna edycja Cranach Press z 1928 r. Arcydzieło Szekspira w przekładzie Gerharta Hauptmanna, wzbogacił siedemdziesięcioma czterema drzeworytami Edward Gordon Craig (1872-1966) – angielski reżyser, aktor teatralny, dekorator, scenograf, rysownik i teoretyk teatru. Dzieło to powstało z inicjatywy hrabiego Harry Kesslera, wybitnego mecenasa sztuki i właściciela prywatnej oficyny drukarskiej w Weimarze. Miał on wiodący wpływ na nowatorski kształt typograficzny wydawnictwa. Ilustracjom Craiga, o wybitnych walorach artystycznych, towarzyszył tekst o oryginalnej typografii, której podstawą była specjalnie dla tej książki zaprojektowana czcionka i specjalnie czerpany ręcznie, na zamówienie Kesslera papier. Craig sporządził paręset małych drzeworytniczych ruchomych klocków, naznaczonych pionowymi i poziomymi kreskami o różnej grubości oraz figur poszczególnych postaci – które umożliwiły mu skomponowanie scenerii. Praca nad drzeworytami zajęła Craigowi, z przerwami, 16 lat, ale powstało dzieło wybitne, najlepsze w twórczości tego artysty-grafika, a zarazem niepowtarzalne pod względem szaty graficznej wśród innych, ilustrowanych wydań „Hamleta”.
Skarby - Hamlet
2015-03-26_16-35-54_-_IMG_0900.jpg
http://test.koszykowa.pl/images/aktualnosci/skarby/Hamlet/2015-03-26_16-35-54_-_IMG_0900.jpg
2015-03-26_16-33-55_-_IMG_0895.jpg
http://test.koszykowa.pl/images/aktualnosci/skarby/Hamlet/2015-03-26_16-33-55_-_IMG_0895.jpg
2015-03-26_16-09-11_-_IMG_0867.jpg
http://test.koszykowa.pl/images/aktualnosci/skarby/Hamlet/2015-03-26_16-09-11_-_IMG_0867.jpg
2015-03-26_16-34-48_-_IMG_0896.jpg
http://test.koszykowa.pl/images/aktualnosci/skarby/Hamlet/2015-03-26_16-34-48_-_IMG_0896.jpg
2015-03-26_16-10-47_-_IMG_0870.jpg
http://test.koszykowa.pl/images/aktualnosci/skarby/Hamlet/2015-03-26_16-10-47_-_IMG_0870.jpg
2015-03-26_16-33-44_-_IMG_0894.jpg
http://test.koszykowa.pl/images/aktualnosci/skarby/Hamlet/2015-03-26_16-33-44_-_IMG_0894.jpg
2015-03-26_16-35-26_-_IMG_0898.jpg
http://test.koszykowa.pl/images/aktualnosci/skarby/Hamlet/2015-03-26_16-35-26_-_IMG_0898.jpg
2015-03-26_16-07-12_-_IMG_0863.jpg
http://test.koszykowa.pl/images/aktualnosci/skarby/Hamlet/2015-03-26_16-07-12_-_IMG_0863.jpg
Dichtergrusse aus dem Osten: Japanische Dichtungen to poezja japońska w wyborze i tłumaczeniu Karla Florenza. Pozycja zawiera kolorowe odbitki drzeworytów autorstwa japońskich artystów: Mishima Yonosuke (Shoso), Suzuki Sotaro (Kwason), Arai Shujiro (Yoshimune) oraz Yeda Masajiro (Sadahiko).
Książka została zilustrowana i wydrukowana przez Takejiro Hasegawa, który jest uważany za wynalazcę książek z krepy - pomarszczonej, matowej, najczęściej jedwabnej tkaniny. Jego dzieła są uznawane za książki wysokiej jakości, zarówno pod względem tuszu, tekstu i wartości ilustracyjnej, jak również pod względem podłoża i typu montażu.
Z pozycji można skorzystać w Czytelni im. Faustyna Czerwijowskiego, zgodnie z regulaminem udostępniania Cimeliów
Skarby - Japonia
2014-12-29_15-15_-_img_0002.jpg
http://test.koszykowa.pl/images/aktualnosci/skarby/Poezja_japonska/2014-12-29_15-15_-_img_0002.jpg
2014-12-29_15-15_-_img_0003.jpg
http://test.koszykowa.pl/images/aktualnosci/skarby/Poezja_japonska/2014-12-29_15-15_-_img_0003.jpg
2014-12-29_15-15_-_img_0004.jpg
http://test.koszykowa.pl/images/aktualnosci/skarby/Poezja_japonska/2014-12-29_15-15_-_img_0004.jpg
2014-12-29_15-15_-_img_0005.jpg
http://test.koszykowa.pl/images/aktualnosci/skarby/Poezja_japonska/2014-12-29_15-15_-_img_0005.jpg
2014-12-29_15-15_-_img_0001.jpg
http://test.koszykowa.pl/images/aktualnosci/skarby/Poezja_japonska/2014-12-29_15-15_-_img_0001.jpg
The Paradise Lost to poemat epicki, autorstwa Johna Miltona, opowiadający o dziejach stworzenia świata, upadku człowieka oraz walce dobra ze złem. Niewątpliwą zaletą książki, są ilustracje Johna Martina, angielskiego malarza i grawera, żyjącego na przełomie VIII i XIX wieku. Ilustracje wykonane są w technice mezzotinty, zwanej czarną sztuką. Mezzotinta jest techniką druku wklęsłego, należącą do technik suchych, tj. nie wymagających trawienia. Jest to najbardziej malarska ze wszystkich technik graficznych, najczęściej używana do portretów i reprodukcji malarstwa.
Z pozycji można skorzystać w Dziale Sztuki, Rzemiosł Artystycznych i Kartografii, zgodnie z regulaminem udostępniania Cimeliów: LINK.
Skarby - Milton
2015-03-27_09-57-21_-_IMG_0917.jpg
http://www.koszykowa.pl/images/aktualnosci/skarby/Milton/2015-03-27_09-57-21_-_IMG_0917.jpg
2015-03-27_09-58-12_-_IMG_0919.jpg
http://www.koszykowa.pl/images/aktualnosci/skarby/Milton/2015-03-27_09-58-12_-_IMG_0919.jpg
2015-03-27_09-59-33_-_IMG_0922.jpg
http://www.koszykowa.pl/images/aktualnosci/skarby/Milton/2015-03-27_09-59-33_-_IMG_0922.jpg
2015-03-27_10-02-22_-_IMG_0924.jpg
http://www.koszykowa.pl/images/aktualnosci/skarby/Milton/2015-03-27_10-02-22_-_IMG_0924.jpg
2015-03-27_10-02-58_-_IMG_0925.jpg
http://www.koszykowa.pl/images/aktualnosci/skarby/Milton/2015-03-27_10-02-58_-_IMG_0925.jpg
![]() |
Jak dojadę? Wskazówki dojazdu dostępne w serwisie jakdojade.pl |