Godziny otwarcia

 

Szczegółowe

godziny

otwarcia

Więcej

 

 



kiosk wystawa Siemion2W czerwcu w holu przy Rejestracji oglądać można wystawę „22 Lata po Kapistach… Żeby zaistnieć trzeba być osobną wyspą”. Jest to pierwsza w Polsce wystawa dokumentacji archiwalnej dzieł rysunkowych i malarskich Juliana Siemiona Siemieńskiego 1911-1991 ze zbiorów Towarzystwa Historyczno-Literackiego i Biblioteki Polskiej w Paryżu.

Ekspozycję przygotowała Publiczna Biblioteka Pedagogiczna Regionalnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli WOM w Częstochowie, w siedzibie której, w poprzednich miesiącach ekspozycja była prezentowana. Wystawa była także udostępniona zwiedzającym w Galerii Samorządowego Ośrodka Kultury i Sportu w Janowie koło Częstochowy. Artysta pochodził z tej Jurajskiej miejscowości, tu został pochowany na lokalnym cmentarzu parafialnym i tu także do dzisiaj żyją jeszcze mieszkańcy Janowa pamiętający barwną postać Siemiona. Pokaz patronatem honorowym objął Cédric Peltier, Konsul Generalny w Krakowie, Dyrektor Oddziału Instytutu Francuskiego w Krakowie.

Wystawa symbolicznie upamiętnia także dwa wydarzenia z historii polskiego malarstwa: 100-lecie powstania grupy twórczej pod nazwą Komitet Paryski (1923-2023), a także 100 lecie wyjazdu Kapistów do Paryża (1924-2024). Studentem Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie był w latach 1932-1938. W roku 1938 i w pierwszej połowie roku 1939 uczył zajęć praktycznych wraz z rysunkami w Prywatnym Gimnazjum i Liceum Koedukacyjnym w Koninie. Od 5 października 1938 roku artysta mógł także nauczać rysunków i zajęć praktycznych w Państwowym Gimnazjum i Liceum im. T. Kościuszki w Turku. Obok pracy w krakowskim Państwowym Instytucie Sztuk Plastycznych, od marca 1945 roku był związany ze Szkołą Zawodową Kuratorium Krakowskiego Okręgu Szkolnego. Pełnił też stanowisko kierownika referatu artystycznego i kultury pracy w Izbie Rzemieślniczej, w Krakowie, z którego zrezygnował, a decyzję swą uzasadnił potrzebą dalszej nauki w Paryżu.

Poza granice Polski malarz udał się w roku 1946. W początkowym etapie emigracji osiadł we Francji, 22 lata po wyjeździe tam z kraju grupy studentów profesora Józefa Pankiewicza pod nazwą Komitet Paryski. Twórczość Siemiona była pokrewna kapistom. Został wyznawcą postawy twórczej opiewającej główną rolę barw w transformacjach motywów natury. Sztukę Juliana przenika podobny kod emocji i uczuć wyjątkowej nadwrażliwości twórczej. Koloryzm Siemiona jest tego gwarantem.
Archiwum zawiera kompozycje rysunkowe i malarskie stworzone w różnych technikach plastycznych: długopis, pastel, olej, akwarela, akryl, gwasz, pióro, tusz lawowany, z użyciem różnorodnych podłoży: papier, płótno, karton, blacha, tektura. Kolekcja stanowi mini retrospektywę twórczości, a w niej przegląd zainteresowań tematycznych Siemiona. Dominują pejzaże pozamiejskie i miejskie, więc podobnie do kapistów umiłował bezpośredni kontakt z naturą. Są portrety rysunkowe i malarskie, a także kompozycje rodzajowe z sztafażem postaci ludzkich. Jest jedna kompozycja pt.: „Martwa natura olej, płótno.”

Julian Siemion Siemieński przy wszystkich założeniach twórczych skłaniających go do szaleństwa interpretacyjnego estetycznych bodźców otoczenia, przez wszystkie lata aktywności pozostał jednak realistą. Tematycznie artysta nie poszukiwał nowych, odkrywczych propozycji. Przez całe życie wierny był wypracowanym środkom ekspresji malarskiej. Chociaż, w miarę upływu czasu artystycznego, następowało bardziej świadome i wyszukane operowanie narzędziami twórczymi dla odnalezienia tych, a nie innych plam, skonstruowania im najlepszych relacji ze sobą, współgrania, przenikania się wzajemnego, a także dla jak najtrafniejszego umiejscowienia ich na płaszczyznach obrazów. Tkanka malarska dzieł Siemiona balansuje pomiędzy silnym i zdecydowanym ekspresjonizmem, a ładunkiem, którego w sztuce Siemieńskiego jest najwięcej, czyli koloryzmem. A przecież Kapizm, Koloryzm, to postawy estetyczne w dużej mierze oparte także na sile ekspresji śladu malarskiego, gestu ręki malarza realizującej impulsy od serca, barw wziętych z natury ale zrobionych na palecie i w obrazach. Dzieła artysty przynależą do tradycji wrażeniowego, pejzażowo-portretowego malarstwa polsko-francuskiego, ale równocześnie tchną uogólnieniami prostoty natury, zdecydowanie ją kształtując.

Wystawa poświęcona paryskiej kolekcji sztuki Juliana Siemiona Siemieńskiego zaprezentowała, obok archiwum rysunków i obrazów, bardzo liczny zestaw zdjęć poświęconych kilku dziesiątkom lat życia Siemiona daleko od Polski. Wśród nich zdarzają się w znacznej mniejszości fotografie dokumentujące krótsze i dłuższe odwiedziny artysty lub obojga małżonków Siemieńskich wybranych regionów Polski.

W pierwotnej aranżacji wystawę: „22 lata po Kapistach. Julian Siemion Siemieński 1911-1991. Rysunek i malarstwo” wzbogacała oryginalna aranżacja figury męskiej, naturalnej wysokości, ucharakteryzowanej jako Julian Siemion Siemieński w czasie malowania obrazu. Wystylizowany manekin stał przy sztaludze, która jest autentyczną sztalugą artysty, widoczną w kilku zdjęciach z Anglii i Francji.

Wystawę oglądać można do końca czerwca w godzinach otwarcia Biblioteki. Wstęp wolny.

Debaty o Polsce

01.08.2024 Debata online: "Powstanie Warszawskie: źródło siły czy szkodliwy mit?"

Opublikowano: 30 lipiec 2024

Kategoria: Debaty o Polsce

  Powstanie Warszawskie: źródło siły czy szkodliwy mit? Czy Polacy potrafią odczytywać grę mocarstw i rozumieją zasady rządzące polityką międzynarodową? Czy Powstanie Warszawskie to powód do dumy, czy może trucizna, która uniemożliwia Polakom racjonalne myślenie o polityce zagranicznej. Czy jako naród umiemy myśleć politycznie? Czy rozumieliśmy i rozumiemy grę mocarstw? Na te...

Czytaj więcej

17.07.2024 Debata: Dziki Wschód. Transformacja 1986 – 1993

Opublikowano: 16 lipiec 2024

Kategoria: Debaty o Polsce

17.07.2024 Debata: Dziki Wschód. Transformacja 1986 – 1993

Część z nas pamięta jeszcze czas, kiedy dobrobyt podglądało się przez ladę „Pewexu” lub „Baltony”. W tych dewizowych sklepach można było popatrzeć na towary, które w normalnych sklepach były niedostępne. Poza możliwościami „statystycznego klienta”. Kryzys jeszcze bardziej się spotęgował po wprowadzeniu 13.12.1981 roku stanu wojennego. Beznadzieja, szarość, puste półki, kolejki...

Czytaj więcej

19.06.2024 Debata z cyklu "Polska czasu przełomu"

Opublikowano: 20 czerwiec 2024

Kategoria: Debaty o Polsce

19.06.2024 Debata z cyklu "Polska czasu przełomu"

    W środę 19 czerwca 2024 r. o godzinie 18:00 w sali konferencyjnej gmachu im. St. Kierbedziów Biblioteki na Koszykowej, odbędzie się spotkanie z cyklu "Polska czasu przełomu", którego gościem będzie redaktor Robert Walenciak. Eksperci pomówią o okresie dekady Gierka, która poprzedzała rok 1980 i dziesięć ostatnich lat PRL-u.Dekada rządów Edwarda...

Czytaj więcej

Debaty Międzynarodowe

10.10.2024 Debata on-line: Ameryka na Koszykowej

Opublikowano: 06 październik 2024

Kategoria: Debaty międzynarodowe

Ostatnie tygodnie dzielą nas od wyborów prezydenta Stanów Zjednoczonych. Sondaże wskazują na Kamalę Harris, jako prawdopodobnego zwycięzcę. Ale to tylko … sondaże. Osiem lat temu Hillary Clinton była takim pewniakiem, a jednak wygrał Donald Trump!   To, co zdaje się być pewne, to ludzie będący w otoczeniu obu polityków. Doradcy, o których...

Czytaj więcej

19.09.2024 Debata: Wyboista droga do Syjonu

Opublikowano: 22 wrzesień 2024

Kategoria: Debaty międzynarodowe

19.09.2024 Debata: Wyboista droga do Syjonu

    Praktycznie każdy przywódca izraelski uważa się za syjonistę. Co to znaczy, skoro mówi tak o sobie populistyczny premier, skrajnie prawicowy radykał religijny, lewicowy działacz związkowy, a nawet mianem syjonistów określają każdego napotkanego Żyda antyizraelscy demonstranci w USA i nie tylko. O jakim państwie żydowskim marzyli Theodor Herzl, Nahum Sokołow czy...

Czytaj więcej

04.09.2024 Debata on-line: Włochy w Unii Europejskiej - kraj ścisłego centrum czy peryferyjnego południa

Opublikowano: 31 sierpień 2024

Kategoria: Debaty międzynarodowe

04.09.2024 Debata on-line: Włochy w Unii Europejskiej - kraj ścisłego centrum czy peryferyjnego południa

  Biblioteka Publiczna m. st. Warszawy - Biblioteka Główna Województwa Mazowieckiego zaprasza na kolejne spotkanie on-line w środę, 4 września o godzinie 18.00, w cyklu "Debaty międzynarodowe: Unia Europejska". Tematem najbliższej dyskusji są "Włochy w Unii Europejskiej - kraj ścisłego centrum czy peryferyjnego południa".   Włochy, Italia - każdy wie, że to samo serce Europy ...

Czytaj więcej

Partnerzy Debat

logo swps
logo tppch
logo FKP
logo isppan
logo umk

Szukaj na stronie