Biblioteka Publiczna m.st. Warszawy – Biblioteka Główna Województwa Mazowieckiego
brała udział w projekcie Regionalna Platforma Informacyjna – Kultura na Mazowszu
Projekt Przebudowa Biblioteki Głównej Województwa Mazowieckiego w Warszawie. Etap II został sfinansowany przez Unię Europejską, ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, oraz przez Województwo Mazowieckie (w ramach wkładu własnego).
Biblioteka Publiczna m.st. Warszawy - Biblioteka Główna Województwa Mazowieckiego we współpracy z Zakładem Studiów Azjatyckich Uniwersytetu SWPS w ramach cyklu czwartkowych spotkań o Azji Wschodniej zapraszają na spotkanie dyskusyjne:
Cywilizacja chińska a zachodnie: podstawowe różnice i nieporozumienia
Problemy przedstawi:
Prof. dr hab. Krzysztof Gawlikowski – Uniwersytet SWPS
29 października 2020 r. (czwartek), w godz. 18.00-19.30
Spotkanie będzie na żywo transmitowane on-line na stronie Biblioteki www.koszykowa.pl Pytania przed debatą można zgłaszać do prelegenta na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Spotkanie będzie również dostępne na kanale Youtube https://www.youtube.com/user/BibliotekaKoszykowa
Cywilizacja chińska a zachodnia: podstawowe różnice i nieporozumienia
29.10.2020 r.
Wielki sinolog amerykański Frederick W. Mote (1922-2005) słusznie stwierdził, że cywilizacja chińska różni się od zachodniej najbardziej ze wszystkich cywilizacji poza europejskich. Te głębokie odmienności były z jednej strony przemilczane i pomniejszane przez propagatorów misji Zachodu szerzenia jego cywilizacji jako najbardziej postępowej i uniwersalnej, a z drugiej strony przez zokcydentalizowane elity chińskie promujące modernizację swego kraju. Niebezpodstawnie obawiały się one, że przedstawianie swoich odmienności kulturowych będzie przez ludzi Zachodu wówczas dominujących w świecie interpretowane jako potwierdzenie „niższości żółtków”. Często wierzyli oni szczerze, że przyswajanie Chinom zachodnich instytucji oraz koncepcji będzie korzystne dla ich ojczyzny. Dopiero Prezydent Xi Jinping jako pierwszy przywódca chiński po Sun Yat-senie zaczął podkreślać tak dobitnie specyfikę swego kraju szeroko nawiązując do jego dziedzictwa w ramach swojej „polityki narodowej”.
Wspomniany powyżej Mote za kluczowy czynnik uznał brak w Chinach koncepcji Boga-Stwórcy, a co za tym idzie chrześcijańskich fundamentów cywilizacji zachodniej. Dotyczyło to społecznego, a nie indywidualistycznego pojmowania człowieka, braku koncepcji przyrodzonej mu godności i równości wszystkich ludzi przed Bogiem, jak też idei powinności wobec „bliźnich”. Zarazem koncepcje reinkarnacji, wcielania się w różne istoty i byty, jak też utożsamiania z coraz szerszymi kręgami społeczeństwa i natury integrowało człowieka z całym światem, zamiast zachodniego wynoszenia człowieka ponad wszystkie inne stworzenia ze względu na duszę nieśmiertelną i stworzenie „na obraz i podobieństwo Boże”. Człowiek miał za sobą i przed sobą tysiące kolejnych istnień zamiast jednego, unikatowego życia na ziemi. Równie istotny był w cywilizacji chińskiej brak koncepcji prawa jako regulatora całego życia i to prawa obowiązującego wszystkich, bo dawanego przez Boga. Nie było więc również koncepcji „czyichś praw”. Całe życie społeczne regulowały rytuały i etykieta.
Podczas gdy na Zachodzie dominował krytycyzm i podejrzliwość wobec państwa jako czynnika ograniczającego wolności jednostki, w Chinach nie było apoteozy takiej jednostki ani ideału wolności. Wręcz przeciwnie, konfucjanizm wpajał powinności społeczne jednostki i szacunek oraz posłuszeństwo wobec wszelkich władz. To państwo sterowało procesami samodoskonalenia ludzi i tworzenia w nich natury ludzkiej i to ono, a nie Bóg wyznaczało standardy moralne. Państwo także kierowało całą sferą religijną, a cesarz był najwyższym kapłanem kraju i świata. Podobne funkcje kapłańskie sprawowali zwierzchnicy administracji wszystkich szczebli oraz szefowie wszystkich grup, aż po ojca rodziny. Przy braku rozdzielenia sfery sacrum od profanum nie było też możliwości rozdzielenia religii od życia świeckiego, a religijność skoncentrowana była na człowieku i osiąganiu przezeń różnych mocy, aż po potęgi boskie, zamiast na Bogu.
Cywilizacja zachodnia opierała się na miastach, a chińska miała charakter wiejski. Zachodnia gloryfikowała wojny, walki i wojowników, zaś chińska opierała się na apoteozie zachowywania harmonii, zgody, pokoju i konsensu, a na potępianiu wszelkich walk,
konfliktów czy otwartych krytyk. Tam gloryfikowano nie wodzów i wojowników, lecz wykształconych administratorów
Te głębokie odmienności związane z procesami długiego trwania ograniczają możliwości adaptowania wielu elementów cywilizacji zachodniej, jak budowanie państwa prawa, wprowadzania norm praw człowieka czy demokracji politycznej. Jeśli brakowało autonomicznych jednostek, bo utożsamiały się one z grupą, do której przynależały, nie mogły być znane ideały wolności jednostki. Wręcz przeciwnie przyjmowano za konieczne wypełnianie z pełnym poświęceniem powinności społecznych jednostki, a także drobiazgowych norm etykiety, wyznaczających zachowania i formuły słowne. Przy skoncentrowaniu uwagi i emocji na swoich grupach przynależności, zwłaszcza na rodzinie, brakowało – poza rządzącą elitą – zainteresowań polityką i sprawami państwa, a ideałem był porządek, utrzymywanie jedności myśli całego społeczeństwa i zapewnianie bezpieczeństwa każdej jednostce. W tych warunkach walkę partii traktowano jak nieszczęście. W takim kontekście kulturowym – poza bardzo specyficznymi sytuacjami i wąskimi elitami – trudno było oczekiwać fascynacji zachodnimi ideami wielopartyjnej demokracji. Pewne ideały demokratyczne funkcjonują, oczywiście, ale na zupełnie inny sposób, podobnie jak społeczeństwo obywatelskie tam wspierające państwo, a nie walczące z nim i starające się je kontrolować. I to te mechanizmy tradycyjne, zrozumiałe powszechnie, jeśli były respektowane, przyczyniały się do ogromnej efektywności działań państwa i społeczeństwa.
Odmienności takie występują nie tylko wśród Chińczyków, ale w całym kręgu cywilizacji konfucjańsko-buddyjskiej: w Japonii, obu Koreach i Wietnamie, a po części i w innych społeczeństwach Azji Wschodniej. Można by nawet stwierdzić, że większość ideałów kategorii i zasad naszych zachodnich nauk społecznych odpowiada jedynie historyczno-kulturowym warunkom zachodnich społeczeństw chrześcijańskich, a rozmija się z realiami innych cywilizacji przykrywanych naskórkowo i często mało efektywnie przez zachodnio-podobne struktury modernistów. Coraz szerzej i powszechniej rozumie się też, że modernizacja nie musi być tożsama z okcydentalizacją i może być nawet efektywniejsza w rozmaitych wersjach rodzimych, podobnie jak demokracja też nie musi kopiować jedynie wzorców zachodnich. Pytania i krótkie komentarze proszę przesyłać na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. przed prelekcją ewentualnie - w sytuacjach wyjątkowych - w jej trakcie, by można było na nie odpowiedzieć po prelekcji.
Prof. dr hab. Krzysztof Gawlikowski uzyskał tytuł magistra z psychologii, doktora z nauk politycznych, a habilitował się z historii. Zajmuje się klasyczną myślą chińską, zwłaszcza szkołą strategów (patrz: https://isppan.waw.pl/strony-www-projektow-naukowych/centrum-badan-azji-i-pacyfiku/ksiega-mistrza-suna/ ), jak też współczesnymi przemianami społecznymi i politycznymi Chin. Przez kilkanaście lat wykładał w Europie Zachodniej. Obecnie wykłada na Studiach Azjatyckich Uniwersytetu SWPS. Przygotowywał także ekspertyzy polityczne dla władz kilku krajów. Najnowsza publikacja zbiorowa przy jego udziale: Prasa chińska o przemianach społecznych i kulturowych kraju na początku XXI wieku, Wyd. Sedno, Warszawa 2020.
Czasu doświadczamy wszyscy, lecz to jak liczymy jego upływ, jak podchodzimy do przyszłości i przeszłości i jak organizujemy sobie życie w upływającym czasie, jest uwarunkowane kulturowo, a także, nomen omen, zmienia się z upływem czasu. Współcześnie, wraz z migracjami, podróżami i nasilonymi kontaktami te wizje czasu ścierają się. Europejskie liczenie czasu już dawno dotarło do Afryki, a czy kultury pozaeuropejskie oddziałują również pod tym względem na Europę?
Na temat postrzegania, liczenia i znaczenia czasu w Afryce dzisiaj i w przeszłości dyskutować będą: dr Malwina Bakalarska z Instytutu Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN, autorka dysertacji „Ukryte struktury czasu. Kultura, praca i czas w Afryce Subsaharyjskiej", dr Edyta Kopp - egiptolog z Zakładu Egiptologii Wydziału Orientalistycznego UW oraz dr Marta Widy-Biehesse - islamolog z Zakładu Islamu Europejskiego Wydziału Orientalistycznego UW.
Spotkanie prowadzi dr hab. Hanna Rubinkowska-Anioł z Katedry Języków i Kultur Afryki Uniwersytetu Warszawskiego.
21 października 2020, godz. 18.00
Sala konferencyjna Biblioteki na Koszykowej
Koszykowa 26/28
Biblioteka Publiczna m. st. Warszawy, Biblioteka Główna Województwa Mazowieckiego we współpracy z Pracownią Badań nad Przywództwem, w Ośrodków Studiów Amerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego oraz Wydziałem Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego i Uniwersytetem SWPS zapraszają̨ na spotkanie z cyklu Debaty Międzynarodowe „Trump czy Biden, czyli kabaret starszych panów po amerykańsku”.
Niektórzy twierdzą, że 74 letni prezydent Trump nie zasługuje na reelekcję bo opowiada głupoty np. na temat pandemii, czy rasowych niepokojów. Inni natomiast utrzymują, że to 78 letni Biden nie nadaje się na przywódcę i pewnie nawet nie jest w stanie dosłyszeć rzekomych głupot z uwagi na swój wiek i związane z tym słabości. Tak czy inaczej Ameryka w tym roku postanowiła wykręcić swoisty rekord świata, organizując coś na kształt wyborów na najżywotniejszego staruszka USA. Na ten niestandardowy format dodatkowo nakładają się w skutki gospodarcze pandemii, rozruchy na tle rasowym oraz kwestie światopoglądowe, które wciąż dzielą Amerykanów. Jedni ostrzegają, że reelekcja Trumpa to kontynuacja Ameryki uprzedzeń, rasistowskich tradycji i pogardy dla prawa, inni zaś, że elekcja Bidena to recepta na socjalizm i lewicowe ideologie. Zaproszeni Eksperci postarają się odpowiedzieć na pytanie o możliwe scenariusze rozwoju akcji za oceanem:
Prof. UW dr hab. Bohdan Szklarski - Politolog i kulturoznawca. Pracownik Ośrodka Studiów Amerykańskich OSA na Uniwersytecie Warszawskim, którym kierował w latach 2012-2016 a obecnie kieruje Pracownią Badań nad Przywództwem. Wykłada również w Collegium Civitas, gdzie w latach 1997-2007 kierował katedrą politologii. Absolwent i wykładowca wielu polskich i amerykańskich uczelni. Założyciel i kierownik Pracowni Badań nad Przywództwem przy OSA na Uniwersytecie Warszawskim. Jest autorem i redaktorem 10 książek i ponad 60 artykułów i rozdziałów w pracach naukowych. W ramach swojej pracy naukowej zajmuje się tematyką przywództwa politycznego, amerykańską polityką wewnętrzną i zagraniczną, komunikacją polityczną, kulturą polityczną i antropologią polityki. Często występuje w mediach w roli eksperta komentującego bieżące wydarzenia polityczne w Polsce i na świecie. Znany też jako wielbiciel psów rasy Golden retriever, rudych kotów i futbolu amerykańskiego.
dr hab. Andrzej Kondratowicz prof. SWPS - ekonomista, członek Komitetu Prognoz Polska 2000 Plus przy Prezydium PAN, członek Rady Towarzystwa Ekonomistów Polskich, Rady Centrum im. Adama Smitha w Warszawie, Światowej Sieci Wolności Gospodarczej przy Fraser Institute w Vancouver, ISNIE (International Society for New Institutional Economics), stypendysta NATO, Fundacji Kościuszkowskiej (USA), IREX (USA) oraz Körber Stiftung (Niemcy), absolwent Salzburg Seminar in American Studies, visiting professor w University of Sussex w Brighton, UK.
dr Sławomir Józefowicz - wykładowca na Wydziale Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego. dwukrotny stypendysta Fundacji Kościuszkowskiej, m.in. wykładowca w State University of New York w Buffalo (2007-2009), obecnie współpracownik Center for Polish Studies w Daemen College, Amherst, NY.
Prowadzenie Artur W. Wróblewski, Uczelnia Łazarskiego
1 października 2020. godz. 18.00
Biblioteka Publiczna m.st. Warszawy - Biblioteka Główna Województwa Mazowieckiego
ul. Koszykowa 26/28 sala konferencyjna
Res Publica Nowa wraz z Biblioteką Publiczną m.st. Warszawy - Biblioteką Główną Województwa Mazowieckiego serdecznie zapraszają do udziału w debacie online pt.
“Co dalej na wschodzie? Europejska, regionalna i polska polityka wschodnia”.
Jaka powinna być europejska i polska polityka wobec wschodu? Kto rzeczywiście ją kształtuje i co wpływa na dynamikę kierunku polityki wobec wschodu? Jaki wpływ na nią będą miały wydarzenia na Białorusi? Na część tych pytań odpowiedź można znaleźć w nowym numerze “Res Publiki”, a na pozostałe odpowiedzi poszukamy wraz z naszymi gośćmi:
Olaf Osica, były dyrektor Ośrodka Studiów Wschodnich,
Wojciech Przybylski, redaktor naczelny Visegrad Insight, prezes Fundacji Res Publica,
prowadzenie: Marcin Zaborowski, redaktor naczelny Res Publiki Nowej
Zapraszamy!
24.09.2020, czwartek, godz. 16:30, platforma Zoom i YouTube biblioteki na Koszykowej. Udział w debacie Zoom wymaga rejestracji do dnia 23.09.2020 do godziny 12.00 poprzez formularz. Link do debaty zostanie przesłany w przeddzień debaty na podany podczas rejestracji adres email. Link do rejestracji: https://forms.gle/DB9QmXueirCYGS9a8
Biblioteka Publiczna m. st. Warszawy, Biblioteka Główna Województwa Mazowieckiego we współpracy z Polskim Towarzystwem Afrykanistycznym, Katedrą Języków i Kultur Afryki Uniwersytetu Warszawskiego, Staromiejskim Domem Kultury oraz Festiwalem AfryKamera zapraszają na spotkanie z cyklu Afryka na Koszykowej:
Zawiłe związki islamu i chrześcijaństwa w Afryce
Zarówno islam, jak i chrześcijaństwo mają w Afryce wielu wyznawców. Chrześcijanie i muzułmanie często mieszkają obok siebie, w wielu przypadkach mówią tymi samymi językami, są obywatelami tych samych państw, należą do tych samych grup etnicznych, dzielą wspólną przestrzeń, nie tylko w sensie dosłownym, ale także przestrzeń kulturową bądź historyczną. Wyznawcy obu religii wypracowali różne zależności, część z nich oparta jest na pokojowej koegzystencji, dochodzi też do konfliktów.
O różnych sposobach budowania kontaktów pomiędzy islamem i chrześcijaństwem w przeszłości i we współczesnej Afryce rozmawiać będą: dr Sabina Brakoniecka, hausanistka z Katedry Języków i Kultur Afryki Uniwersytetu Warszawskiego zajmująca się islamem w Nigerii, dr Nagmeldin Karamalla - politolog specjalizujący się w problemach Rogu Afryki z Wyższej Szkoły Handlu i Usług w Poznaniu oraz dr Krzysztof Błażewicz - etiopista od wielu lat prowadzący badania w etiopskich klasztorach.
Dyskusję poprowadzi dr hab. Hanna Rubinkowska-Anioł z Katedry Języków i Kultur Afryki Uniwersytetu Warszawskiego.
30 września 2020. godz. 18.00
Biblioteka Publiczna m.st. Warszawy - Biblioteka Główna Województwa Mazowieckiego
ul. Koszykowa 26/28
Administracja Unii Europejskiej i rządy krajów członkowskich od trzech miesięcy wypracowują rozwiązania w związku z epidemią koronawirusa Covid-19. Działania te obejmują zarówno bezpieczeństwo zdrowotne obywateli, jak i ochronę gospodarki przed kryzysem. Unia wspiera kraje członkowskie reagując na potrzeby medyczne, prowadzi prace badawcze nad szczepionką. Stworzyła fundusz pomocowy dla unijnej gospodarki i pracuje nad nową perspektywą budżetową odpowiadającą na potrzeby poepidemicznej rzeczywistości. Celem jest wsparcie przedsiębiorców oraz zachowanie miejsc pracy.
Czy działania UE są wystarczające? Czy proponowane rozwiązania będą rzeczywistą pomocą? Jak wygląda współpraca krajów członkowskich z administracją unijną?
Zapraszamy na kolejne spotkanie z cyklu Afryka na Koszykowej:
"Skąd przychodzimy? Dokąd zmierzamy? Czyli o historii i perspektywach polskiej afrykanistyki”
Powstanie afrykanistyki na Uniwersytecie Warszawskim wynikało z potrzeby akademickiego rozpoznawania i opisywania rzeczywistości społecznej, gospodarczej, politycznej Afryki uświadamianej już u zarania i w dobie dekolonizacji kontynentu. Potrzeba taka miała wówczas wysoki priorytet polityczny. Jako ważne ze względów naukowych, poznawczych i praktycznych postrzegano także - i takim pozostaje - badanie i nauczanie kontekstu kulturowego i językowego zjawisk społecznych w Afryce oraz samych języków, ich struktur, funkcji komunikacyjnych, jako źródłowych nośników treści inaczej niedostępnych, znaczników tożsamości itd.
W Polsce wielu badaczy różnych specjalności zajmuje się problematyką afrykańską, a polscy afrykaniści związani są z różnorodnymi ośrodkami badawczymi w całym kraju. Badania związane z Afryką rozwijają się, są przy tym na tyle niszowe, że środowisko łączy nie tylko specjalistów, ale też pasjonatów. Historia afrykanistyki jest bogata i ciekawa, a także w istotny sposób wpisuje się w historię Polski i jej relacje zewnętrzne.
Tematem debaty będzie dyskusja nad zasadnością badań afrykanistycznych w Polsce w XXI wieku, nad tym, czemu takie badania służą, a także jak to się stało, że historia warszawskiej i polskiej afrykanistyki jest nie mniej pasjonująca niż dzieje kontynentu.
W debacie wezmą udział afrykaniści związani z Katedrą Języków i Kultur Afryki UW:
hausanistka prof. dr hab. Nina Pawlak
etiopistka dr hab. Hanna Rubinkowska-Anioł
suahilista dr Eugeniusz Rzewuski
Dyskusję poprowadzi dr hab. Beata Wójtowicz
18 marca godz. 18.00
Sala konferencyjna Biblioteki na Koszykowej
Koszykowa 26/28
W krajach takich jak np. Węgry, Bułgaria czy Ukraina, a więc tych w których demokracja liberalna jest w odwrocie lub ma się słabo oligarchia jest obecna wyraźnie, jednak eksperci i politycy podkreślają że ze względu na położenie oraz silną tradycję antyoligarchiczną Polska nie pójdzie tą samą drogą.
Jednocześnie silnie scentralizowane rządy sprzyjają budowaniu środowiska gospodarczego związanego z władzą, a nawet od niej uzależnionego. W zeszłorocznej kampanii parlamentarnej Jarosław Kaczyński nawoływał: „Polska elita ekonomiczna musi być inna, nowa”. Na jednych padł strach, inni dostrzegli w tych słowach szansę dla siebie. Państwowe inwestycje są przecież ważnym impulsem rozwoju, a przepisy prawne mogą sprzyjać bądź utrudniać działalność wielu przedsiębiorstwom.
Czy zatem w Polsce również powstanie oligarchia? A może obserwujemy narodziny nowej nomenklatury? Jak wyglądał proces oligarchizacji w inny krajach Europy Centralnej? Jakimi narzędziami dysponuje Europa w obliczu nowych zagrożeń prawnych, ekonomicznych i politycznych związanych z „panowaniem nielicznych”?
W dyskusji udział wezmą:
Marek Tejchman, zastępca redaktora naczelnego „Dziennika Gazety Prawnej”, dziennikarz specjalizujący się w tematach gospodarczych i międzynarodowych, autor programów emitowanych na antenach TVN CNBC , TVN 24 i TVN 24 BIS, wcześniej związany między innymi z Polsatem i Radiem TOK FM w którym pełnił funkcje zastępcy redaktor naczelnej.
dr Spasimir Domaradzki, wykładowca w programie studiów anglojęzycznych Uczelni Łazarskiego z podwójnym dyplomem z Coventry University, kierownik Katedry Badań nad Polityką specjalizujący się w badaniach stosunków transatlantyckich, tranzytologii, praw człowieka i polityki w Europie Środkowo-Wschodniej. Publikuje m.in. w „Res Publice Nowej” i „Visegrad Insight”. Absolwent Instytutu Nauk Politycznych i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Wydziału Nauk Politycznych i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Wojciech Przybylski, redaktor naczelny anglojęzycznego magazynu „Visegrad Insight”, prezes Fundacji Res Publica, ekspert w zakresie polityki europejskiej, socjolog polityki, historyk idei i myśli politycznej, absolwent Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych Uniwersytetu Warszawskiego.
Debatę poprowadzi Arleta Bojke, dziennikarka, absolwentka Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu ze specjalnościami dziennikarstwo i stosunki międzynarodowe, berlińskiej Fachhochschule für Verwaltung und Rechtspflege w ramach programu Erasmus oraz Uniwersytetu Warszawskiego w ramach programu Most. Do roku 2015 reporterka „Wiadomości” TVP1, w latach 2010 - 2013 korespondentka Telewizji Polskiej w Moskwie, laureatka Wiktora 2014 w kategorii Dziennikarz Roku, MediaTorów 2014 w kategorii TORpeda, nominowana do nagrody Grand Press 2015 w kategorii reportaż za relację z Ukrainy pt. "Byliśmy braćmi". Autorka książki "Władimir Putin. Wywiad, którego nie było" wydanej przez wydawnictwo PWN.
Spotkanie będzie transmitowane na platformie YouTube. Współorganizatorami dyskusji są Biblioteka Publiczna m.st. Warszawy - Biblioteka Główna Województwa Mazowieckiego, fundacja Res Publica Nowa oraz międzynarodowy magazyn Visegrad Insight.
19 marca, czwartek, godzina 18.00
Biblioteka Publiczna m.st. Warszawy - Biblioteka Główna Województwa Mazowieckiego
ul.Koszykowa 26/28, sala konferencyjna w gmachu im. St. Kierbedziów
Biblioteka Publiczna m.st. Warszawy - Biblioteka Główna Województwa Mazowieckiego zaprasza na debatę:
Postpolityka na Wschodzie? Ukraina pod rządami Zełenskiego
Dokąd zmierza Ukraina pod rządami prez. Zełenskiego i w 6 lat po Majdanie? Kto rządzi Ukrainą - stare czy nowe elity; stare czy nowe problemy? Czy Ukraina utrzyma się na Zachodzie czy ulegnie Rosji? Co z Donbasem? Czy zmiany na Ukrainie są realne czy postprawdą?
Zaproszeni goście:
Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz - b. Ambasador RP w Rosji
Adam Eberhardt - dyrektor OSW
Łukasz Jasina - PISM, sekretarz redakcji Polskiego Przeglądu Dyplomatycznego
Debatę poprowadzi:
dr Agnieszka Bryc - Uniwersytet Mikołaja Kopernika
5 marca 2020, godz. 18.00
Sala konferencyjna Biblioteki na Koszykowej
ul. Koszykowa 26/28, Warszawa
Biblioteka Publiczna m.st. Warszawy - Biblioteka Główna Województwa Mazowieckiego we współpracy z Zakładem Studiów Azjatyckich Uniwersytetu SWPS w ramach cyklu czwartkowych spotkań o Azji Wschodniej Debaty Azjatyckie zapraszają na spotkanie dyskusyjne:
Chiny-USA: globalna rywalizacja i współpraca supermocarstw
Zagadnienia przedstawią:
Prof. dr hab. Edward Haliżak – Uniwersytet Warszawski
Ambasador Krzysztof Szumski – Uniwersytet SWPS
Moderator: prof. dr hab. Krzysztof Gawlikowski – Uniwersytet SWPS
27 lutego 2020 r. (czwartek), w godz. 18.00-20.00
Paneliści:
Prof. dr hab. Edward Haliżak – badacz regionu Azji i Pacyfiku od 1985 r., przewodniczący Towarzystwa Studiów Międzynarodowych, autor wielu prac naukowych, najnowsza: “Stosunki USA-Chiny: falsyfikacja hipotezy “pułapki Tukidydesa”, „Stosunki Miedzynarodowe-International Relations” , 2016, nr.4. W latach 1990-2016 kierował Instytutem Stosunków Międzynarodowych UW.
Amb. Krzysztof Szumski – ambasador tytularny, badacz stosunków międzynarodowych Azji Wschodniej i wykładowca Uniwersytetu SWPS, były dyrektor departamentu Azji i Pacyfiku MSZ (1997-2000 i 2009-2011), były ambasador w Chinach (2005-2009), oraz w innych krajach Azji i Europy: w Indonezji, Tajlandii, w Birmie i na Filipinach, a także we Francji.
![]() |
Jak dojadę? Wskazówki dojazdu dostępne w serwisie jakdojade.pl |